Har försökt ta ta reda på vad som egentligen stämmer när det gäller diverse "altumhybrider" och kommit fram till att benämningen Peru-altum, Dantum och troligtvis även Blue honey är exakt detsamma,helt enkelt en altum/dvärgscalare. Dessa scalarer är skitsnygga och ett bra budgetalternativ till riktiga altum men ibland blir det ganska så förvirrande med alla dessa olika handelsnamn....
"Peru-altum" och "Dantumscalare" , båda är väl en altum o dvärgscalaremix ?
Kollaps
X
-
Perualtum räknas vad jag förstår som en vildform av P. scalare, och har för mig att det pratas om att det egentligen är en egen art. Blue honey misstänker jag är en urvalsodlad scalare, där man odlat på de där som liknar "Perualtum" med blått i, där man odlat på dem med mest blått. Dvärgscalare finns det inga.Senast redigerad av Shepard; 12 January 2014, 16:08."You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
Min profil
Mitt galleriKommentar
-
dvärgscalare, kanske fel namn ,men har hört det användas när det gäller ,Pterophyllum dumerilii, den minsta arten i släktet. Dantum är jag ganska så säker på att det rör sig om en altum/dumerilii korsning. Peru-altum har delvis den karakteristiska pannan som riktiga altum har men även ett härligt grönblått skimmer på kroppen, speciellt runt gälpartiet. Blue honey har samma fina grönblåa skimmer. Det här med handelsnamn och spekulationer om vissa arters ursprung kan bli rätt så knepig ibland.Har även sett bilder som sägs vara Dantum-scalarer . Dessa har sett misstänkt lika de Peru-altum man sett.Men som sagt,jag är ju ingen expert och frågar därför mer än gärna er andra om vad ni har för teorierSenast redigerad av alumini; 12 January 2014, 19:33.Kommentar
-
Dumerilii är väl det gamla namnet på leopoldi, om jag inte missminner mig. Den kan ge ett mindre intryck än de övriga i släktet, på grund av sina något kortare fenor, och att den håller dem något mer bakåtsvepta, men den blir rätt stor även den."You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
Min profil
Mitt galleriKommentar
Kommentar