Vuxen, annars frisk men nytillkommen diskus matvägrar, hjälp och tips sökes!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nanoq
    • August 2013
    • 60

    Vuxen, annars frisk men nytillkommen diskus matvägrar, hjälp och tips sökes!

    Jag har ett gäng med 5 halvstora (10-12cm) diskusar som har trivts fint (lekt, ätit, mått fint) sånär som på lite gnabb. Gnabbandet började efter ett tag mer likna mobbning och en individ var mer utsatt och verkade ta det lite hårt och jag hade läst mig till att om man tillsätter en eller flera individer så kan det hjälpa. Eftersom karet på 200l ska bytas till ett större runt jul (flyttar till lite större hus i december) så kändes det inte som någon bra idé att stoppa ner så många fler firrar i karet innan dess men ville ändå testa att ändra gruppdynamiken. Blev erbjuden att köpa en fantastiskt vacker stendker tefe hane av en privat diskusodlare i närheten. Letade egentligen efter nån individ i samma storlek som mina men hittade bara pyttesmå eller vuxna när jag letade runt. Tänkte att det nog skulle vara rätt svårt för en liten pyttediskus att klara sig bland 5 större och att en stor nog skulle ha lättare att hävda sig. Sen blev jag helt förälskad i tefe hanen (skäll inte på mig) och tänkte att så fort vi flyttat och nya karet fixats så skulle det införskaffas lite fler i samma storlek. Både killen jag köpte tefe hanen av och Tony (Tonys diskus) tyckte att det skulle gå bra men nån diskus till i karet eftersom mina ursprungliga diskusar är såpas små fortfarande.
    Hur som helst så kunde jag inte motstå så tefen följde med hem.
    Till en början såg allt fint ut, mina småtjejer var jättenyfikna och hanarna sura ;-)
    Men han åt inte. Jag har hittills mest matat med Aqua-kraut dränkt tetrabits och tubifex och mina äter som vargar. Förre ägaren sa att tefen helst ville ha oxhjärta...så då fick jag ju köpa det. Han åt inte. Han verkade rätt nöjd ett par veckor men sen var han oftare och oftare lite mörkare.
    Höjde tempen lite i karet efter ett tag, hade 28 innan men höjde till 30-31, det verkar han gilla och är nu alltsom oftast ljus och fin men när jag ska mata och de andra ställer upp sig på rad och verkligen tigger...då smyger han liksom undan och mörknar.
    Hjälp mig!
    Han börjar se lite tunn ut (har aldrig sett tunn diskus förut men tror att det ser ut såhär)
    Finns det fjäskmat som är ännu godare än oxhjärta?
    Ska jag höja tempen ytterligare?
    Gör vattenbyte 40% 2ggr/vecka.
    Bor i mölnlycke, har inga akvaristvänner (IRL) så har ingen annan att fråga.
    Tips???
    Nanoq
    Bilden togsför några veckor sedan när han var nyinflyttad.
    Inlägg: 10
    Blev medlem: 23 aug 2013, 23:44
    Upp
  • Nanoq
    • August 2013
    • 60

    #2
    Vuxen, annars frisk men nytillkommen diskus matvägrar, hjälp och tips sökes!

    Några dagsfärska bilder.

    Kommentar

    • woodlund
      • December 2011
      • 666

      #3
      Hej

      Hur många veckor sedan är det du köpte denna diskus ?
      Skälet till min fråga är att det i vissa fall kan ta ett antal veckor innan de börjar äta efter en flytt om de inte känner sig bekväma.
      Du säger även att den mörknar i färgen och detta kan i vissa fall bero på sjukdom tex flagellat angrepp som är vanligt hos diskus speciellt om de stressat upp sig , för att kunna se detta behöver du se hur fiskens avföring ser ut , är den vit/transparent och korvskinnsliknande är detta ett tecken på flaggelater och då behövs medicinering med tex antispot eller en värmekur.
      som du märker är det inte helt lätt att ställa en diagnos på vad som är fel men börja med att försöka se hur bajset ser ut.
      1900Liter Diskusvatten


      Medlem i NDSS www.diskusforum.se

      Kommentar

      • Nanoq
        • August 2013
        • 60

        #4
        Värmekur är i antågande lite osäker på hur varmt jag får till det men skam den som ger sig. Han är inte mörk jämt, bara just när jag matar, som att han blir less och går undan då...men han verkar gilla den högre tempen. Sen jag började höja har han sett gladare ut för varje dag och i förmiddags hängde han till och med kvar när maten kom fram. Åt inget men gömde sig inte heller.

        Kommentar

        • Nanoq
          • August 2013
          • 60

          #5
          det var 4 veckor sedan

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Har en grej jag tycker du ska testa. En av mina Turkosa Diskusar har haft svårt med maten av och till. Sedan tog det totalstopp för honom. Han tittade på maten, men inget annat. Jag misstänker flagellater. Så det gick inte att ta en antispot på maten eftersom han inget åt. Efter tre veckor körde jag därför en Antispotbehandling på en vecka, med medicinering varannan dag enligt beskrivningen i vattnet i hela karet. Efter 4 dagar började han äta. Inte lite fint och försiktigt utan helt sanslöst kopiöst. Han möljer numera fram som en bulldoser så de andra Diskusarna pressas undan för att få minsta foderkula. Men hela gruppen blev förändrad efter den behandlingen matmässigt. Det är ingen överdrift att säga att alla äter mer. Så jag tror vissa grupper av Diskusar ibland behöver viss medicinering faktiskt. Så jag tror, men utan att veta, att din Diskus har dessa flagellater och om det är så, testa en antispot-vecka. Är han inte bättre då gissar jag att det inte är flagellater. Det kan ju vara mycket med Diskus ibland.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            Arbetssätt...