Blanda fjärilsciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heba
    • September 2013
    • 847

    Blanda fjärilsciklider?

    Då jag i nuläget har 3 stycken "vanliga" fjärilsciklider http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=194 och vill utöka antalet i det nya karet undrar jag - kan jag blanda mina nuvarande med gula fjärilsciklider http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1123 ?
    Jag inser att om dom bildar par "över gränserna" kan bli blandat med yngel (om dom kommer så långt) men finns det några andra saker att beakta?
    /Helene

    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det borde inte vara några problem att blanda.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • stefanr72
      • November 2010
      • 1027

      #3
      Hur stort är karet?

      Kommentar

      • heba
        • September 2013
        • 847

        #4
        Ursprungligen postat av stefanr72
        Hur stort är karet?
        275 liter.
        /Helene

        180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

        Kommentar

        • stefanr72
          • November 2010
          • 1027

          #5
          Då är det absolut inga problem

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Det rör sig ju inte om två olika arter utan bara om att en gula är en framavling på en vanliga.
            Par med en gul och en vanlig är inget konstigt eller fel.
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            • heba
              • September 2013
              • 847

              #7
              Vad bra! Då blir det några gula (om jag får tag i det) när det nya karet är igång, så får dom flytta in samtidigt.
              /Helene

              180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

              Kommentar

              • heba
                • September 2013
                • 847

                #8
                Då kommer en ny fråga inom samma tema - kan man ha både fjärilsciklider http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=194 och Boliviansk fjärilsciklid http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=194 tillsammans, börjar fundera i dessa banor istf dom gula?
                /Helene

                180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  #9
                  Ursprungligen postat av heba
                  Då kommer en ny fråga inom samma tema - kan man ha både fjärilsciklider http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=194 och Boliviansk fjärilsciklid http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=194 tillsammans, börjar fundera i dessa banor istf dom gula?
                  Jag har prövat, men fjärilarna åkte ut rätt så fort! Tyckte de var otroligt griniga och jobbiga... Bolivianerna är ju minst lika tuffa, men på ett mycket coolare sätt. Beter sig liksom lite mer som större fiskar!

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mr Woods
                    Jag har prövat, men fjärilarna åkte ut rätt så fort! Tyckte de var otroligt griniga och jobbiga... Bolivianerna är ju minst lika tuffa, men på ett mycket coolare sätt. Beter sig liksom lite mer som större fiskar!
                    Ja, fjärilar kan bete sig mot större ciklider, som ouppfostrade småhundar ibland gör mot större hundar, kaxiga och bjäbbiga Fjärilsciklidens ringa storlek är ju naturlig, till skillnad mot småhundars, men båda tycks vilja kompensera för bristen på storlek. Hade ett fjärilspar med ett ej fullvuxet blåciklidpar en gång, och fjärilshanen mopsade sig mot blåciklidhanen mest hela tiden. Tills fjärilen fick ett sår i sidan, då lugnade han sig, förmodligen fick blåcikliden nog, och sa ifrån.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      #11
                      Jag köpte 6 fjärilar till mitt 55l. 2 hannar och 4 honor. De två honorna som blev över flyttade jag till ett annat kar där jag har bolivianer. De har gått ihop i en månad nu och det verkar gå bra. Men det kan ju ha med sammansättningen på individer att göra, får för mig att alla är honor.
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Hade du haft ett par av de vanliga fjärilarna, så hade de nog varit grinigare.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • heba
                          • September 2013
                          • 847

                          #13
                          Jag har 3 "vanliga" fjärilar - troligen 2 hanar och en hona, men funderar till nya karet att köpa till Bolivianer istf att komplettera med fler "vanliga" fjärilar (men låta dom gå tillsammans).
                          Kul att höra Helena att det verkar fungera för dig!
                          /Helene

                          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                          Kommentar

                          • kent1971
                            • July 2013
                            • 20

                            #14
                            Blanda fjärilsciklider?

                            Har 10 fjärilar i vårt 375 kar. Med 7 diskusar. Funkar jätte bra. Visst har dom sina små revir men inget som stör. Just nu har vi ett par som vaktar rom på ett blad. Ja fast vi har ju 5 mosaik gurami med. Och ett gäng malar. Och ett stom kardinaler lite över 20 st.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...