Fjärilar - vilka kön?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heba
    • September 2013
    • 847

    Fjärilar - vilka kön?

    Jag fick i en annan tråd lite tips om hur man ser könsskillnader på fjärilar, men blev inte jättemycket klokare
    Jag har 3 stycken varav 2 är tämligen "färglösa" medan den 3je har betydligt mer färg. Den mer färgstarka är störst och också tämligen dominant, så denna har jag (felaktigt?) tolkat som hane.
    Kan någon ge sig på en gissning ang vad jag har?
    Ursäkta den urusla bilderna, som fotograf skulle jag få kicken direkt
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0523[1]red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 227,7 KB
ID: 2184283
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0519red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 67,8 KB
ID: 2184285

    Den färgstarka.


    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0514[1]red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 173,0 KB
ID: 2184284
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0451[1]red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 172,3 KB
ID: 2184286

    "Blekfisarna"
    /Helene

    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Jag tror så här:

    1. Hane
    2. Hane
    3. Hona
    4. Osäker... Kanske hona.
    Senast redigerad av Mr Woods; 23 October 2013, 11:25.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Jag tror 1, 2 och 4 är hanar. Nummer 3 är nog en hona.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        #4
        Sv: Fjärilar - vilka kön?

        Jag tror också att fyran är en hane.
        Jag har en undertryckt hane som inte har färgat ut och han ser exakt likadan ut

        Kommentar

        • heba
          • September 2013
          • 847

          #5
          Ok, detta skulle innebära att jag har 2 hanar och en hona (första 2 bilderna är på samma fisk).
          Skulle det fungera att komplettera med en hona till eller skulle hon bli "utmobbad"?
          Om jag flyttar alla 3 inkl. någon/några nya till ett nytt kar förmodar jag att det skulle gå bra.....
          /Helene

          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Alla bilderna visar upp hannar.
            Om man kollar på buken på dem så är ingen av dessa ens svagt rosa utan alla är gula.
            En hona har alltid (oavsett kondis och rang) en svagt rosa buk som går att urskilja även om det kan vara jävligt svårt hos väldigt undernärda och/eller rangsvaga mobbade honor.
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Bilder återger ju inte alltid färger rätt, och är fisken dåligt utfärgad, och det är dåligt ljus på bilden, så kan det nog vara svårt att se. Men nummer tre ser ut att ha en del blått i den svarta sidfläcken.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • pikachu

                • December 2007
                • 1189

                #8
                TS får försöka ta en bättre bild på nummer tre.
                PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #9
                  Ursprungligen postat av Animaniac
                  Bilder återger ju inte alltid färger rätt, och är fisken dåligt utfärgad, och det är dåligt ljus på bilden, så kan det nog vara svårt att se. Men nummer tre ser ut att ha en del blått i den svarta sidfläcken.
                  Jag är också på den linjen!

                  Kommentar

                  • LS10
                    • November 2010
                    • 258

                    #10
                    Ursprungligen postat av pikachu
                    Alla bilderna visar upp hannar.
                    Om man kollar på buken på dem så är ingen av dessa ens svagt rosa utan alla är gula.
                    En hona har alltid (oavsett kondis och rang) en svagt rosa buk som går att urskilja även om det kan vara jävligt svårt hos väldigt undernärda och/eller rangsvaga mobbade honor.
                    Jag håller inte med. Att könsbetsämma efter färgen på magen är svårt, då är det lättare att göra som många har gjort här och kolla efter blå prickar i den svarta fläcken.
                    Jag hade en hona som när hon blev äldre och ur kondition inte visade det minsta tecken på rosa mage. Hon såg precis ut som en undernärd hane på äldre dagar. Om det inte varit för att jag hade sett henne leka och därmed var 100% säker på att det var en hona så hade jag istället trott att det var en hane.

                    Annars håller jag med de övriga, nr 1 är en säker hane, nr 2 en trolig hona och osäkert angående nr 3.

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Den sista känns som h*n har lite för hög och stor ryggfena för att vara en hona, och inget blått i den svarta fläcken vad jag kan se, så jag tror på hane där, liksom på den första.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • heba
                        • September 2013
                        • 847

                        #12
                        Har idag försökt få till nya bilder men det är ju hopplöst! Provar imorgon igen...
                        En av "blekfisarna" har lite blått i den "svarta/gråa" fläcken, men inte den andra, ingen av dom har något rosa på buken.
                        /Helene

                        180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                        Kommentar

                        • heba
                          • September 2013
                          • 847

                          #13
                          Lyckades få bilder på den jag tror är en hona (samma fisk på båda bilderna)
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0579[1]red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 208,5 KB
ID: 2150197
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0577[1]red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 182,2 KB
ID: 2150198
                          /Helene

                          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...