Apistogramma viejita II i ny skrud

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    Apistogramma viejita II i ny skrud

    Man borde kanske kunna gissa, men jag vänder mig till er, mina vänner på Zoopet, för att få veta vad detta kan innebära.

    Jag skaffade för snart ett par månader sedan en apistogramma viejita II-hane och två honor. Den större av de två honorna har varit lite grådassig i färgerna, medan den lilla varit ganska mycket gul. Jag inredde akvariet med 2 kokosnötsgrottor och lite mer flytväxter och behöll 3 av de 5 gröna svärdbärare som gick i akvariet.

    Nu ser den förut grå honan ut sisåhär:
    Klicka på bilden för större version

Namn: Sept 2013 059.jpg
Visningar: 1
Storlek: 81,0 KB
ID: 2184248
    Ber om ursäkt för dålig bild och oputsade rutor. Men hon är alltså skrudad i olika toner av gult och hennes förut färglösa fenor är röda i spetsarna.

    Till frågorna: Jag gissar att detta är hennes lekdräkt? Ska jag dra några växlar på att hon numera ligger i "sin" grotta och endast kommer ut som hastigast för att äta, varefter hon snabbt dyker in i grottan igen? Med andra ord: Blir det yngel?

    Väntar otåligt på era insiktsfulla kommentarer och förslag.
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown
  • LS10
    • November 2010
    • 258

    #2
    Min spontana tanke är; kan det vara en hane? Just att den största honan varit grå i färgerna för att nyligen börja färga ut väcker den misstanken hos mig.
    Nu har jag inte haft någon A. viejita, så det finns säkert de som är bättre på att se skillnader mellan könen. Men jag hade A.agassizii förut där den hona jag själv varit med om att välja ut i affären tillslut visade sig vara en hane. Då var jag ändå medveten innan om att mobbade hanar kunde ta honors skepnad, men ändå missade jag att det egentligen var en hane jag fick med mig hem.

    Hur har hanen i akvariet betett sig mot denna hona, har de kommit överens eller har han verkat föredra den andra honan?

    Nu behöver det absolut inte vara som jag skrev, förhoppningsvis är hon bara på lekhumör.

    Kommentar

    • Knax
      • November 2012
      • 1148

      #3
      Sv: Apistogramma viejita II i ny skrud

      Njaaa... Skillnaden mellan honorna är inte stor, kanske 5 mm eller så... medan hanen är avsevärt större, kanske dubbelt så stor som damerna. Han har delat sina gracer mellan flickorna, så ingen är väl hans speciella favorit. Däremot har den mindre honan varit ganska aggressiv gentemot den större.

      Färgskiftningen gick över en natt, som jag upplevde det. Hon ser inte ut som hanen. Här är en (lika usel) bild på honom också.

      Klicka på bilden för större version

Namn: Sept 2013 062.jpg
Visningar: 1
Storlek: 73,1 KB
ID: 2149707

      Det går inte att se storleksskillnaden här, men han är åtskilligt större och har rödkantad stjärtfena, vilket inte honorna har. De röda fläckarna på huvudet är han också ensam om.

      Jag kan inte se in i grottan, så jag vet inte vad som händer därinne... Men spännande är det.
      Senast redigerad av Knax; 28 September 2013, 22:35.
      // Mats, a.k.a. Knax



      "All's well that ends." - Unknown

      Kommentar

      • LS10
        • November 2010
        • 258

        #4
        Sorry, jag läste fel när du beskrev att hon mest var i sin grotta, jag läste det som att du antog att hon höll hus i en grotta och inte att hon faktiskt gjorde det.
        Men om hon visar det beteendet och färgade ut på bara någon dag så låter det mer troligt som yngel på gång.

        Min A.agassizii "hona" var dock väldigt lik den andra honan och närmare hälften av hanens storlek, relativt gul till färgen var den också, men sen började han växa och efter ett par månader blev det tydligt att det var en hane. Så det är verkligen lätt att missta sig.

        Kommentar

        • Ryskbompa
          • August 2012
          • 930

          #5
          Det blir nog yngel, precis samma sak hände för mig. Min hona har alltid chefat då hon alltid varit ensam med hanen men! hon blev mycket gulare när det var dags för lek

          Kommentar

          • Knax
            • November 2012
            • 1148

            #6
            Sv: Apistogramma viejita II i ny skrud

            Ursprungligen postat av Ryskbompa
            Det blir nog yngel, precis samma sak hände för mig. Min hona har alltid chefat då hon alltid varit ensam med hanen men! hon blev mycket gulare när det var dags för lek
            Tack för positiv förstärkning! Roligt när det händer något!

            Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4
            // Mats, a.k.a. Knax



            "All's well that ends." - Unknown

            Kommentar

            • Ryskbompa
              • August 2012
              • 930

              #7
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0872[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 199,6 KB
ID: 2149719

              Sådär ser det förhoppningsvis ut om ett tag

              Kommentar

              • Knax
                • November 2012
                • 1148

                #8
                Håller tummarna för det! Tyvärr ser det ut som falsklarm denna gång. Hon har lämnat grottan och far mest runt och muckar gräl med den andra honan.

                Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4
                // Mats, a.k.a. Knax



                "All's well that ends." - Unknown

                Kommentar

                Arbetssätt...