Varför är mina fjärilar ledsna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SandraW
    • September 2006
    • 163

    Varför är mina fjärilar ledsna?

    190 liter, två fjärilar som de senaste kanske fyra, fem dagarna varit väldigt ledsna. I skrivande stund ligger en på botten och den andra högst uppe vid ytan mellan en rot och en växt. Båda flämtar.

    Akvariet har varit igång sen början av sommaren, 190 liter som sagt, två guppy, två ancistrus och 20 neontetror förutom fjärilarna. Ingen nitrit sen juni, regelbundna vattenbyten, sparsam matning, alla andra fiskar är hur pigga som helst. Göder med PMDD och det är gott om växter + en stor rot.

    Några idéer?
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    #2
    ph? bra cirkulation?
    Spontant känns det som att du har ett vinnande koncept. Mina fjärilar dör alltid av i förtid btw om det tröstar, ska sluta köpa dom :P men det är svårt då dom är billiga och skitafina :P

    Kommentar

    • SandraW
      • September 2006
      • 163

      #3
      Varför är mina fjärilar ledsna?

      Ph ligger runt knappa 8 skulle jag tro, länge sen jag mätte men det är där kommunvattnet ligger, temp 25-26.

      Det är ett Juwel-akvarium med originalpump. Jag tycker cirkulationen är bra, det är rätt ordentligt drag vid ytan och ner till botten i ena halvan av akvariet men det mattas av på andra sidan då jag har en stor rot i mitten. Men inget skräp eller så samlas någonstans så vattnet rörs runt bra ändå

      Så himla trist att de ska vara så svåra att hålla! Jag tycker precis som du att de är superfina. Kanske får börja fundera på ersättare...

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #4
        Ursprungligen postat av SandraW
        Så himla trist att de ska vara så svåra att hålla! Jag tycker precis som du att de är superfina. Kanske får börja fundera på ersättare...
        Jag är ju väldigt nöjd med mina sex bolivianska fjärilar, som går med rödmunstetror och malar i ett 200L.
        Köpte dem som ungdjur för ett par månader sen, men jag matar rejält med fryst artemia, daphnier och diskusgranulat så de har redan vuxit till sig och börjar färga ut ordentligt nu. De har ett riktigt kul beteende med ständiga brottningsmatcher och smågnabb!

        Kommentar

        • SandraW
          • September 2006
          • 163

          #5
          Varför är mina fjärilar ledsna?

          Ursprungligen postat av Mr Woods
          Jag är ju väldigt nöjd med mina sex bolivianska fjärilar, som går med rödmunstetror och malar i ett 200L.
          Köpte dem som ungdjur för ett par månader sen, men jag matar rejält med fryst artemia, daphnier och diskusgranulat så de har redan vuxit till sig och börjar färga ut ordentligt nu. De har ett riktigt kul beteende med ständiga brottningsmatcher och smågnabb!
          Det ska jag absolut kolla upp, tack för tipset!

          Kommentar

          • liberty.)
            • July 2013
            • 198

            #6
            Fjärilar är en av mina favorit arter tycker att dom är väldigt fina.Dock är dom väldigt känsliga.

            Kommentar

            Arbetssätt...