Vilka fiskar kan man ha med zebra ciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • liberty.)
    • July 2013
    • 198

    Vilka fiskar kan man ha med zebra ciklider?

    Hej,har bara en fråga undrar vilka fiskar zebra ciklider kan leva med några som har svar?
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Det beror lite på hur stort karet är. Men, generellt kan man tänka sig andra fiskar i ungefär samma storlek, från samma område - som tål lite tuffa tag, speciellt när Zebracikliderna leker, vilket de garanterat kommer att göra.
    Annars kan man ju ha ett eller två Zebraciklidpar utan andra fiskar i ett kar och studera deras fina yngelvård.
    Jag tycker Zebraciklider är riktigt fina - har haft mängder av denna charmiga ciklid förr om åren. Kanske snart dags för ett gôtt par igen?

    Kommentar

    • liberty.)
      • July 2013
      • 198

      #3
      Okej,tack för svaret.Jo för de skulle vara väldigt kul att ha zebra ciklider o dom är ju väldigt fina tycker jag.Funkar de att ha zebra ciklider med silverhajar?

      Kommentar

      • henrikl
        • November 2012
        • 639

        #4
        Elfenbensciklider passar bra till zebror. Det är en avelsform av zebraciklid.
        2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
        Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

        Kommentar

        • liberty.)
          • July 2013
          • 198

          #5
          Okej,men undrar om man kan ha dom med silverhajar?

          Kommentar

          • liberty.)
            • July 2013
            • 198

            #6
            Ingen?

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Det är klart att det går att ha Zebraciklider med Silverhajar, även om det handlar om olika världsdelar o.s.v.
              Silverhajar (har aldrig haft dessa själv dock) blir rätt stora, har jag för mig, så karet bör vara rymligt - runt 250 liter och uppåt skulle jag tippa på.

              Kommentar

              • liberty.)
                • July 2013
                • 198

                #8
                Ja okej för de karet är 260 liter men problemet är att jag har rätt så mycket växter i karet o zebrorna äter väll växter om jag inte har fel?

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #9
                  Ursprungligen postat av liberty.)
                  Ja okej för de karet är 260 liter men problemet är att jag har rätt så mycket växter i karet o zebrorna äter väll växter om jag inte har fel?
                  Njaaa... äter växter vet jag inte, men de gräver gärna och då är det lätt hänt att växterna ryker.

                  Edit; var faktiskt tvungen att kolla om dom äter växter - och viss info säger att det är så - så OK - de kanske kan ta någon tugga på vissa växter men jag har personligen inte sett detta beteende. Man får väl använda lite robusta växter som Anubias och större Valisneria, typ.
                  Senast redigerad av Mats Bryzell; 20 August 2013, 14:51.

                  Kommentar

                  • liberty.)
                    • July 2013
                    • 198

                    #10
                    Okej,men det enda problemet är att jag har några mollysar och platysar o dom går ju inte ihop.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #11
                      Ursprungligen postat av liberty.)
                      Okej,men det enda problemet är att jag har några mollysar och platysar o dom går ju inte ihop.
                      Fundera ett tag på vad du helst av allt vill se i ditt kar, och arbeta med fiskbesättningen utefter detta. Vill du helst ha Zebraciklider så skapa de rätta förutsättningarna för dessa - välj fiskar som fungerar tillsammans med dom och ta bort de fiskar som inte passar. Du kanske kan byta in levandefödarna i zooaffären, eller ge bort dom till någon som vill ha dom.
                      Väljer du att satsa på Zebraciklider så kan vi snacka vidare om hur du optimerar för dessa - inreder o.s.v. Då kommer du att få uppleva många roliga stunder med dessa charmiga ciklider.

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Jag tror det där med "äta växter" ofta är lite slarvigt formulerat, och det man egentligen menar är nog ofta att de gräver upp växterna. Har inte reagerat på att zebraciklider skulle äta växter. Zebror leker ofta, och grävandet är en del av lekbeteendet. Men det beror nog lite på hur man har inrett och så också. Man kan försöka att inte plantera växter nära potentiella lekplatser. Nå´t du kan göra, som jag själv gjort i ett kar, och som jag tycker är rätt effektfullt, är att plantera t.ex en svärdsplanta i en terrakottakruka.

                        Osäker på hur bra silverhajar funkar med zebraciklider, silverhajar blir ca 30 cm, men är ganska lättskrämda vad jag har förstått.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • liberty.)
                          • July 2013
                          • 198

                          #13
                          Okej,tack värkligen för alla svar har funderat rätt länge på vilka fiskar jag skulle värkligen vilja ha men zebra ciklider är nog den finaste och roligaste fisk tycker o väldigt söta.Så om ett tag så ska jag försöka göra mig av med mina levandefödare o bara ha kvar silverhajarna tills dom är förstora för mitt kar.Nu så är dom yngel så aa får vänta tills de har blivit stora.Mina silverhajar är ganska lättskrämda aa dom är ju inte kaksiga iallafall.

                          Kommentar

                          • liberty.)
                            • July 2013
                            • 198

                            #14
                            Hej nu så har jag gjort i ordning karet för zebror så på torsdag så ska jag hämta zebraciklid yngel.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...