Hetsig Eldbuk och stora Scalarer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LarJoh
    • September 2007
    • 7

    Hetsig Eldbuk och stora Scalarer

    Hej!
    Vi har ett trekantsakvarium på ca 180-200 liter. Har haft 4 st scalarer gåendes där i sedan dom var små. Nu har dom blivit ganska stora 10-12 cm mellan fenspetsarna . Dom delar karet med två nyinköpta eldbukar (hane och hona tror vi). Jag har två frågor till er med lite erfarenhet av dessa fiskar.

    1: Är akvariet för litet för scalarerna tror ni? (Det är ca 45 cm högt)

    2: Elbukhanen jagar bort honan hela tiden. Hon vågar sig inte fram för att äta ens. Står och trycker bakom pumpen, försöker simma fram och ta lite mat vid matdags. Men den annars glupska hanen släpper vad han för händer/fenor så fort han anar henne. Och jagar henne tillbaks bakom pumpen. Är det normalt beteende om de är nya i karet? Kan det hjälpa att försöka byta ut någon av dem?

    Mycket tacksam för svar!

    Martin
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Låter som om eldbukarna vore av samma kön. Hanar och honor kan gruffa med varandra, men då brukar de mest puffa varandra i sidorna, och fälla ut fenor och gälmembran. Har nog inte varit med om att eldbukshanar har varit så aggressiva mot honor som du beskriver.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • LarJoh
      • September 2007
      • 7

      #3
      Tack för snabbt svar! Jag ska testa att byta ut den som vi tror är honan och hoppas det hjälper.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        En idé är att skaffa några till, då ökar chansen att ni får både hanar och honor, och chansen att få ett par som kommer överens ökar. Se´n kan ni byta in de som blir över efter parbildningen.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Som svar på din först fråga så är akvariet för litet. Om du läser artbeskrivningarna för Skalar och även Eldbuk så är det egentligen för smått. Den största storleken är på höjden så där skulle jag inte ha under 50 cm helst 60 cm höjd. Vet att många har Skalarer här i Zoopet i alldeles för små akvarier. Det som händer är ju att fisken blir Dvärgväxt och får för korta rygg och analfenor. Skulle du släppa ner en fullt utväxt Skalar, som är en pampig syn, i ditt akvarium så skulle du med ögat se att det ser trångt ut. Men som sagt under uppväxten ett tag är det ju inget problem.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          Arbetssätt...