Diskus i 180l Rio?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JiBe
    • November 2012
    • 135

    Diskus i 180l Rio?

    Har ett 180l Juwel Rio som frugan skulle vilja uppgradera till lite mer "ovanligt" sällskapsakvarium än vad det är idag. Hon har fått upp ögonen för diskus och hon har nu mer eller mindre bestämt oss för att det är just sådana fiskar vi skall ha Så därför har jag börjat undersöka vad vi har för möjligheter till dessa fiskar.

    Är 180l i minsta laget för diskus? Har läst någonstans att minst 50l per fullvuxen diskus, stämmer det? I så fall borde jag ju i alla fall kunna ha ett par, alltså två stycken. Skall man då köpa ett lekpar med en gång, eller köpa typ fem små, och när väl två st bildat par, sälja/ge bort de resterande tre? Förutom dessa tänkte jag mig någon liten stimfisk och någon mal för algätandet

    Så vad anser ni experter om detta?
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Ursprungligen postat av JiBe
    Har ett 180l Juwel Rio som frugan skulle vilja uppgradera till lite mer "ovanligt" sällskapsakvarium än vad det är idag. Hon har fått upp ögonen för diskus och hon har nu mer eller mindre bestämt oss för att det är just sådana fiskar vi skall ha Så därför har jag börjat undersöka vad vi har för möjligheter till dessa fiskar.

    Är 180l i minsta laget för diskus? Har läst någonstans att minst 50l per fullvuxen diskus, stämmer det? I så fall borde jag ju i alla fall kunna ha ett par, alltså två stycken. Skall man då köpa ett lekpar med en gång, eller köpa typ fem små, och när väl två st bildat par, sälja/ge bort de resterande tre? Förutom dessa tänkte jag mig någon liten stimfisk och någon mal för algätandet

    Så vad anser ni experter om detta?
    Det är alldeles för litet så det fungerar bara under en kort övergångstid för mindre Diskus, du får räkna med runt 300 liter och uppåt.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • viktorbj
      • April 2013
      • 405

      #3
      jag instämmer med bluewing. och sen måste du verkligen tänka igenom allt diskusar lortar ner kraftigt så du måste ha ett bra biologiskt filter exempelvis mycket växter och ha ett mycket bra filter och du måste vara noga med att testa vattnet regelbundigt

      Kommentar

      • JiBe
        • November 2012
        • 135

        #4
        Då blir det till att köpa med sig lite fina blomsters hem till frugan och meddela detta...
        Men å andra sidan så kanske hon nu inser att vi visst får plats med ett större kar

        Jo, att det blir mer pill och underhåll med diskusar har jag förstått, men det är ju lite grann det som är tjusningen med denna hobby oxå.
        Får se om det blir ett större kar, eller om hon nöjer sig med så som vi har det
        Senast redigerad av JiBe; 12 August 2013, 09:15. Anledning: Svarar för långsamt på första inlägget...

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Klokt tänkt
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Fast vill du lägga ut stålar för ett lekpar skulle ditt kar funka, men det är nog inte det optimala för er del.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • JiBe
              • November 2012
              • 135

              #7
              Ursprungligen postat av Bluewing
              Klokt tänkt
              Ja, ibland så har man tur när man tänker

              Kommentar

              • JiBe
                • November 2012
                • 135

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Fast vill du lägga ut stålar för ett lekpar skulle ditt kar funka, men det är nog inte det optimala för er del.
                Vad gör att det skulle kunna passa för ett lekpar? Inte för att jag funderar på att ändå köra diskus i karet, utan för att suga åt mig ytterligare lite kunskap av dessa underbara fiskar.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Att karet är för litet för en grupp, eftersom diskus gärna är i grupper då de känner tryggheten av sina fränder. Har du däremot ett fungerande lekpar funkar dessa att hållas själva, men då mer eller mindre utan annan fisk i karet.
                  Ett lekpar är dyra i inköp, och kanske inte det första man bör testa om man är lite sugen på att köpa diskus. Däremot ett större kar och en grupp kanske vore något.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • JiBe
                    • November 2012
                    • 135

                    #10
                    Tycker att ditt råd låter hur bra som helst så jag skall se till att tanten hemma får läsa denna tråden, så kanske det blir ett större inköp snart Om man nu bestämmer sig för en grupp med diskusar, något stim av trevliga småfiskar, var landar man storleksmässigt på kar då?

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Ju större desto bättre, och det håller nog även din fru med om...
                      Det beror lite på hur många fiskar det är tal om, men för att få bra harmoni i en grupp är det inte fel med 8-10 st, och ska man ha lite tetror och annan fisk med så är ett 540 inte fel. Drar man ner på antalet diskus och även annan fisk funkar det med 375, trots att det känns lite som ett mellanting.
                      Fördelen med 540 är även att det finns många på beg.marknaden, och prisläget brukar vara ganska fördelaktigt.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • JiBe
                        • November 2012
                        • 135

                        #12
                        Inte bara storleken som räknas, utan även cm/sekund, som jag brukar nämna till henne
                        Skall finkamma begagnatmarknaden så jag har en färdig offert att sticka upp under näsan på henne ikväll. Vet ju redan vilken möbel jag vill slänga ut för att få plats med vårat nya 540l kar...

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • woodlund
                            • December 2011
                            • 666

                            #14
                            450 liter funkar också alldeles utmärkt , kolla bara på Bluewings tråd som kallas " drömmen om ett diskusakvarium".
                            1900Liter Diskusvatten


                            Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                            Kommentar

                            • JiBe
                              • November 2012
                              • 135

                              #15
                              Diskus i 180l Rio?

                              Skall kolla tråden

                              Kommentar

                              Arbetssätt...