Papegojciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kurti
    • August 2006
    • 6

    Papegojciklid

    Nån som har lyckats fått nån avkomma från era papegojciklider ?? Mina har lagt ägg för tredje gången utan framgång. Det verkar vara svårt för cikliderna att lyckas !!!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jepp som det står i Zoopets artbeskrivning så är den mycket lättlekt men det är mycket svårt att få ynglen att klara sig.
    Det är nog flera faktorer som inverrkar till detta. Dels är det svårt att se könsskillnad (även om de leker så kan det vara 2 honor), dels är det en avelsform som har glömt bort det mesta av de naturliga instinkterna, dels hålls de i för små akvarier (de behöver stora akvarier med "strykfiskar" etc. etc.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Större "normala" ciklidarter brukar kunna få fram frisimmande yngel, eller i alla fall kläckta ägg, i förhållandevis små kar, men det verkar vara så få som lyckas få äggen att kläckas av just papegojan oavsett akvariestorlek (har faktiskt inte hört om nå´n som lyckats få äggen att kläckas), så jag misstänker att den är så hårt odlad att den nog ofta är steril, eller har en så kallad "dödsgen" om man parar två av samma "art" med varandra (det förekommer även hos andra hårt avlade/odlade arter). Har sett vad som såg ut som zebraciklider förutom att de hade "papegojformen" vilket gör att jag tror att man ofta måste korsa in andra, närbesläktade "äkta" arter, som t.ex zebraciklid (som för övrigt inte verkar främmande för att korsa sig med både det ena och det andra i ciklidväg) för att kringgå dödsgenen. Det är min teori i alla fall.
      Senast redigerad av Shepard; 11 August 2013, 15:15.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Kurti
        • August 2006
        • 6

        #4
        Tack för alla svar. Får införskaffa mig några andra ciklider så man får lite yngel

        Kommentar

        Arbetssätt...