Fjärils ciklid.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nailroth
    • July 2012
    • 108

    Fjärils ciklid.

    Hej jag köpte i tisdags 4 blåa fjärils ciklider. Jag hade 2 electricblue hanar en vanlig hane och 1 vanlig hona för ett år sedan honan dog ganska fort då 3 hanar ville ha henne

    Jag undrar lite om hur man kan se skillnad på könen lätt? allt jag hittar verkar inte stämma in på mina.
    Blåa prickar i det falska ögat har alla utom en.
    Hanar större än honor. 3 är alla lika stora sen har jag en som är ungefär 1 och en half cm längre än dom andra men denna har då blå i det falska ögat och ska då vara en hona.
    Hanar har rundare huvudsform och honor rakare. Den stora har ganska runt huvud och dom andra väldigt raka så som tetror.
    alla 4 har röd buk men akvariet har mycket gömställen så vet inte om jag ser en fisk flera gånger och tror det är en annan.

    När jag köpte dom försökte hon fixa 1+3 för att öka chansen till ett par och hon har haft fjärilar innan

    Är det möjligt att dom redan har parat ut sig om det är 2+2? när jag ser alla 4 så står dom 2 och 2 i var sin ände av akvariet.

    Kan inte lägga upp några bilder då min mobil kamera både är dålig och kan inte överföra bilder till datorn.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    På vuxna, utfärgade individer av vildformen är det rätt lätt att se. Hanar är större och kraftigare, mer långsträckta, och har större fenor, ofta (men inte alltid) är de första fenstrålarna i hanens ryggfena lite förlängda. Honor har rosa buk, som blir starkt lila under lektiden. Det där med blå prickar i den svarta sidofläcken kan nog variera, men har fisken tydligt blå prickar i det svarta, så är det nog en hona. Honor är som sagt mindre och rundare än hanar.

    På odlingsformerna, som Electric Blue, och den gula, så går ju just detta inte att se, på grund av att de inte har nå´n svart fläck, och inga blå prickar heller. Osäker hur det är med det lila på buken hos dessa också.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    Arbetssätt...