Lätta fiskar svåra att få tag i?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Triumph
    • September 2008
    • 295

    Lätta fiskar svåra att få tag i?

    Har under ett par års tid försökt få tag i Cichlasoma Festae och Crenicichla Saxatilis altenativt Crenicichla Menezesi. Även Parachromis Managuensis visade sig vara svårare än svårt.

    Festae har de tre gånger jag försökt från två olika grossister inte varit annat än den s.k. Maya-cikliden Cichlasoma Urophthalmus. Vilket jag tycker varit tydligt uppenbart varje gång med tanke på fläckens storlek och placering vid stjärtfenan. Beträffande mina andra tre favoriter så har kvaliteten varit inavlade banjospelare. Även tre försök här. Firrarna har haft deformeringar i gälpartier, ryggar och kroppsform. Jag önskar så att få tag i några rackare av rätt art och kvalitet. Någon som kan hjälpa? Skulle bli så oerhört glad!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Dessa stora fiskar har ju den nackdelen att om väl ett par leker så produceras en himla massa yngel och då blir markanden övermättad och fisken försvinner (ingen vill odla på den längre).
    Visst jag kan tänka mig att det ibland kan komma in lite Tjeckienodlad fisk och då kan nog kvalitén vara rätt varierad så därför kanske dina haft problem, eller så kan det vara svenskodlade som någon odlare som varit för "girig" har odlat på. Dvs någon som fått fram en kull har tagit vara på för mycket yngel så att de fått växa upp för trångt och det har dessutom blivit för dyrt att dra upp dom på högklassigt foder (nykläckt artemia viktigt de första veckorna).

    Jag vet inte om du testat redan - men om inte så lägg i alla fall in en annons på ciklid.org för där är väl chansen störst att du skall hitta någon odlare
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      #3
      Sv: Lätta fiskar svåra att få tag i?

      P.Managuensis brukar inte va svåra att hitta fina exemplar av för dom finns ju konstigt nog i var och varannan affär.
      När jag hade dom för några år sen så köpte jag ett tiotal små och lyckades få ett par fina som jag behöll.
      Festae letade jag också efter för några år sen men jag gav upp till slut.

      Kommentar

      • Triumph
        • September 2008
        • 295

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Dessa stora fiskar har ju den nackdelen att om väl ett par leker så produceras en himla massa yngel och då blir markanden övermättad och fisken försvinner (ingen vill odla på den längre).
        Visst jag kan tänka mig att det ibland kan komma in lite Tjeckienodlad fisk och då kan nog kvalitén vara rätt varierad så därför kanske dina haft problem, eller så kan det vara svenskodlade som någon odlare som varit för "girig" har odlat på. Dvs någon som fått fram en kull har tagit vara på för mycket yngel så att de fått växa upp för trångt och det har dessutom blivit för dyrt att dra upp dom på högklassigt foder (nykläckt artemia viktigt de första veckorna).
        Ja något är systematiskt fel när man går på pumpen upprepade gånger som man brukar säga. Ska annonsera på ciklid.org och hoppas på tur. Planen har hela tiden varit att dra upp fina firrar innan mitt stora är klart. Men, men. Du som har bra känningar och kontakter känner inte till grossister som kan ta hem vildfångade på beställning eller annat sätt?

        Jag vet inte om du testat redan - men om inte så lägg i alla fall in en annons på ciklid.org för där är väl chansen störst att du skall hitta någon odlare

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Problemet med dessa stora tuffa fiskar är ofta att dels är efterfrågan rätt liten, dels är de dyra att frakta, dels att de som håller på med dessa fiskar oftast inte är beredda att betala för detta, dels så är det svårt att se könskillnad på yngel, och dels vad gäller centralamerikanerna så är exporten liten från centralamerika.

          Detta gör att ingen grossist kan få någon som helst lönsamhet i att ta hem dessa fiskar. Jag har egentligen bara sett ett bra urval av centralamerikaner i en tysk affär - en av de som vi i Zoopetväst brukade besöka i samband med Duisburgmässan på hösten.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • admin
            Christian Alfredsson

            • November 2004
            • 11220

            #6
            Letar man på fisksök så finns de att få tag i: http://fisklista.akvarielagret.se/?q...stae&fish_list[supplier_id]=&commit=S%C3%B6k men de kanske är fel sort som du skrev.
            Christian Alfredsson
            Tekniskt ansvarig Zoopet

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av admin
              Letar man på fisksök så finns de att få tag i: http://fisklista.akvarielagret.se/?q...stae&fish_list[supplier_id]=&commit=S%C3%B6k men de kanske är fel sort som du skrev.
              De som kommer från Glaser är nog större chans att de är rätt
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                #8
                Vilken storlek vill du ha dem i? Allt finns utom menezezen som blivit svindyr..
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  javisst alla finns och jag har då och då träffat på dom allihop (även menezesi fast oftast är det andra fiskar som har sålts med detta namn) men vill man hitta någon affär med ett riktigt bra urval av denna typ av fiskar är Hobby Zoo Tillman
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Triumph
                    • September 2008
                    • 295

                    #10
                    Titta titta. Nu börjar det komma fram intressanta tips. Jag har hela tiden kört med fisksök från Akvarielagrets hemsida. Arterna står där till och från att få tag på, men som jag skrev har kvaliteten varit riktig tveksam på firrarna samt fel varje gång gällande Festae. Är beredd att betala en del för att få bra firrar. Jag menar i jämförelse med diskus så får man väl inte vara snål för andr arter... Ska kolla med era tips. Tackar så hjärtligt för engagemanget!

                    Kommentar

                    • ettfettbranamn
                      • December 2010
                      • 3424

                      #11
                      Mm.. tyskland är säkert hjälpsamt..

                      Stones aquarium i singapore har också asfeta grejer

                      Var i sverige är du så kan vi försöka hjälpa dig?
                      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                      Normaliseringsprocessen..
                      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                      Kommentar

                      • Triumph
                        • September 2008
                        • 295

                        #12
                        Jag finns i Gävle. Tyskland skulle funka. Lite skonsammare för fiskarna att slippa fara halva jorden. Jag tar gärna ungdjur (8 - 15 cm)

                        Kommentar

                        • ettfettbranamn
                          • December 2010
                          • 3424

                          #13
                          Ok.. det är lite utanför min region.. såg nu att din geografiska belägenhet faktiskt fanns i din avatar..

                          Testa annonsera på ncs eller rovfisk.se

                          Om du ska mot stockholm eller gbg finns det rätt gott om det du söker.. tror menezezen fanns på lagrets lista (kan ha fel) men till ett pris iaf jag tycker är lite väl saftigt.. typers 2000-2500 à 20cm..
                          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                          Normaliseringsprocessen..
                          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                          Kommentar

                          • Triumph
                            • September 2008
                            • 295

                            #14
                            Tack för alla bra tips Kjell, Christian och ettfettbranaman! Har sänt en förfrågan till affären i Tyskland och ska kolla om grossist Glaser har äkta och om i så fall inte inavlade eller dåligt uppfödda. De från Alex är inget annat än Cichlasoma urophthalmus vilket jag även redan fått två gånger från Akvaieteknik Skam den som ger sig. Fortsättning följer...

                            Kommentar

                            • olof b
                              • March 2005
                              • 262

                              #15
                              Ursprungligen postat av Triumph
                              Har under ett par års tid försökt få tag i Cichlasoma Festae och Crenicichla Saxatilis altenativt Crenicichla Menezesi. Även Parachromis Managuensis visade sig vara svårare än svårt.

                              Festae har de tre gånger jag försökt från två olika grossister inte varit annat än den s.k. Maya-cikliden Cichlasoma Urophthalmus. Vilket jag tycker varit tydligt uppenbart varje gång med tanke på fläckens storlek och placering vid stjärtfenan. Beträffande mina andra tre favoriter så har kvaliteten varit inavlade banjospelare. Även tre försök här. Firrarna har haft deformeringar i gälpartier, ryggar och kroppsform. Jag önskar så att få tag i några rackare av rätt art och kvalitet. Någon som kan hjälpa? Skulle bli så oerhört glad!
                              Här är en av tre. och här har du den fjärde. Jag tror för övrigt att Sandby Ciklid Hobby kan ha landets bästa utbud av Centralamerikaner.

                              mvh

                              Olof
                              Malmö Lund Cycle Chic:
                              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...