Apisgramma vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    Apisgramma vad?

    Wild Apistogrammas express behaviour I've never seen by tank bred apistos!


    Tyckte den var läcker som fan, en äkta veijita?


    hojhojhoj
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Mycket läcker!
    Kan tyvärr inte svara på om det är en "äkta" men snygg iallafall
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Skulle tro att det är en odlingsform

      Hittade denna beskrivning av A. viejita på cichlidae.com så du kan ju jämföra med den

      Etymology: viejita is the vernacular name for Apistogramma spp. in eastern Colombia; diminutive of vieja (Spanish: old woman) vernacular for cichlids and other fishes in various parts of South America (Kullander, 1979).
      Diagnosis: Apistogramma viejita is easily confused with A. macmasteri. It can be distinguished from A. macmasteri by the following traits: Apistogramma viejita has a relatively slender body shape in males (versus deep, robust body in A. macmasteri).

      Caudal fin always round with no extended upper and lower fin rays - no lyretail - on males (versus round to squared off; small upper and lower fin ray extensions - lyretail - on mature specimens).

      Lateral band - in neutral mood - narrow, zigzag & almost always continuous from eye to front of caudal spot (versus Lateral band - in neutral mood - wide, zigzag, usually broken into distinct blotches on front half of the body, continuous zigzag band on posterior half).

      Dorsal & anal fins in males with moderately extended dorsal spines; tips of dorsal fin spines red; tips of soft part of dorsal & anal fins elongated, extending noticeably beyond the posterior edge of the caudal fin in mature specimens (versus dorsal fin on males with moderately extended spines; tips of dorsal fin spines commonly yellow or gold - Red-shouldered/Rotrücken form with red or gold tips -, tips of soft part of dorsal & anal fins moderately extended in mature specimens, not extending to the posterior edge of the caudal fin)

      Caudal spot: narrow, round to rectangular (versus caudal spot: narrow, vertical oval).
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Hmm, men i filmens titel står det ju "wild Apistogramma"
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Animaniac
          Hmm, men i filmens titel står det ju "wild Apistogramma"
          Ja lite vild verkar den i alla fall vara
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • kaj.p
            • June 2002
            • 2952

            #6
            Står inte att det är vijeta heller men kul film o en apisto i bra condition
            Nordiska Diskus Sällskapet
            Hallandsakvaristerna
            BAK Gcg Maf NCS

            Kommentar

            • Nailroth
              • July 2012
              • 108

              #7
              Det ser ur som en Macmasteri då den har rött på fenor som inte vejita ska ha. Vejita kan möjligen ha röda fenor med odlings form men eftersom den är "vild" så är det troligen en macmasteri. Hade 3 innan varav en såg ut dom den på videon men den färgade hannen dog och jag råka döda den andra nu gå en gammal macmasteri kvar som troligen kommer dö inom några månader. har haft dom i 5 månader samt fick dom av en akvarist som la ner, han hade haft dom i 2 år så h*n lever nog inte länge till.

              Kommentar

              • kaj.p
                • June 2002
                • 2952

                #8
                Har vildfångade A vijeta hemma nu o visst har de rött isig Men jag är nog inne på Kjells linje den känns inte VF
                Bifogade filer
                Nordiska Diskus Sällskapet
                Hallandsakvaristerna
                BAK Gcg Maf NCS

                Kommentar

                Arbetssätt...