Fångsplatser Hantelciklider samt art frågor heros Severus

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henrikl
    • November 2012
    • 639

    Fångsplatser Hantelciklider samt art frågor heros Severus

    Jag har två VF hantelciklider som gick under namnet Heros severus "Bajuru" när de inköptes. Har även två andra hantelciklider som går under namnet Heros Severus gold red spotted.

    1. Nu har jag försökt att hitta vart fångstplatserna är på hantelcikliderna och vilka olika färgskillnader det finns, men hittar ingen information eller fångst karta om detta?

    2. Det enda påståendet jag hittat är att de flesta importerade Heros Severus egentligen är Heros appendiculatus ??

    3. Är alla Heros Severus munruvande eller är det en egen hantelciklid i familjen Severus som är munruvande?

    Tar gärna emot bra tips om sidor med information om hantelciklider
    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Tja, vad det gäller dina "gold red spotted" så blir det väl att ta reda på var de är odlade. Jag misstänker att det är så kallade "röda hantlar" det handlar om, och det är en odlingsform.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Orten Bajuru har jag aldrig hört talas om - men den fisken lär väl då vara en population av H. severus som förekommer vid orten Bajuru var den nu finns.

      Om jag förstått det hela rätt så är alla H. severus munruvare medan övriga Heros inte är munruvare.

      Sedan blandar du ihop det lite mellan familjer, släkten och arter.
      Familjen är Cichlidae
      Släktet är Heros
      Arten är severus

      De framodlade arterna "yellow, red spotted etc" är odlingsformer av Heros efasciatus
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      Arbetssätt...