Fiskar o växter i ett 8 kantigt kar??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • holman
    • June 2013
    • 4

    Fiskar o växter i ett 8 kantigt kar??

    Hej är ny på detta forumet. Jag håller på att starta upp ett 8 kantigt kar på 150l måtten är b/h 65x50. Ja, jag vet att det inte är speciellt stort men tyvärr är det trångt om utrymme hemma och då blir det lite trångt i karet också.

    Tidigare har jag haft några olika akvarium ett på 250l men då var det en härlig fisksoppa, men nu tänkte jag satsa på dvärgciklid. Jag har länge haft en önskan om att ha ett kar med SA dvärgciklider i.
    Men jag är osäker på vad som skulle passa bäst in i detta kar och om man bara kan ha en sort?? Och även med vilka andra arter man kan kombinera dom?

    Tacksam för alla förslag och impulser även angående växter.
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Ursprungligen postat av holman
    Hej är ny på detta forumet. Jag håller på att starta upp ett 8 kantigt kar på 150l måtten är b/h 65x50. Ja, jag vet att det inte är speciellt stort men tyvärr är det trångt om utrymme hemma och då blir det lite trångt i karet också.

    Tidigare har jag haft några olika akvarium ett på 250l men då var det en härlig fisksoppa, men nu tänkte jag satsa på dvärgciklid. Jag har länge haft en önskan om att ha ett kar med SA dvärgciklider i.
    Men jag är osäker på vad som skulle passa bäst in i detta kar och om man bara kan ha en sort?? Och även med vilka andra arter man kan kombinera dom?

    Tacksam för alla förslag och impulser även angående växter.
    Hejsan och välkommen till detta braiga forum.

    Förslagsvis, kan du ha någon art av apistogramma - vilka funkar utmärkt tillsammans med bl.a. nyckelhålsciklider eller Laetacara dorsigera.
    Några växter som jag gillar är, alla slags cryptocoryner, windelöv, javaormbuske, anubias, valisneria - dom är "lätta", så därför gillar jag dom.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • holman
      • June 2013
      • 4

      #3
      Förslagsvis, kan du ha någon art av apistogramma

      Ja jag har också tänkt på dom, dom är ju väldigt vackra. H
      ar du några förslag? Har tittat endel på viejita, ramirezi, agassizii, och hongsloi, men vilka av dom går bra ihop och vilka fungerar inte alls tillsammans?

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Ursprungligen postat av holman

        Ja jag har också tänkt på dom, dom är ju väldigt vackra. H
        ar du några förslag? Har tittat endel på viejita, ramirezi, agassizii, och hongsloi, men vilka av dom går bra ihop och vilka fungerar inte alls tillsammans?
        Här är bilder på dom arter som jag har just nu (i olika kar). Ap. Borelli "opal", Ap. Borellii "yellowhead" och Ap. Gephyr
        Bifogade filer
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • holman
          • June 2013
          • 4

          #5
          Verkligen fina, ywllowheaden gillar jag , men dom har du i skilda kar?

          Skickat från min HTC One X med Tapatalk 4 Beta

          Kommentar

          • david87
            • June 2005
            • 710

            #6
            Kakaduaciklid är ju sjukt fina också

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Fiskar o växter i ett 8 kantigt kar??

              Ursprungligen postat av holman
              Verkligen fina, ywllowheaden gillar jag , men dom har du i skilda kar?

              Skickat från min HTC One X med Tapatalk 4 Beta
              De behöver större revir än man kan tro. Så jag tänker mig nog snarare bara en art i ditt akvarium. Typ en hane och två honor. Sedan är kanske måtten på ditt kar mer åt höjden och upplever att Apistos revir går mera i sidled än i höjdled så att säga. Så i ett kar med stor bottenyta kanske man kan ha ett par arter. Så jag tror bara du får stressade olyckliga fiskar med flera apistogrammaarter i ditt kar.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #8
                Ursprungligen postat av Bluewing
                De behöver större revir än man kan tro. Så jag tänker mig nog snarare bara en art i ditt akvarium. Typ en hane och två honor. Sedan är kanske måtten på ditt kar mer åt höjden och upplever att Apistos revir går mera i sidled än i höjdled så att säga. Så i ett kar med stor bottenyta kanske man kan ha ett par arter. Så jag tror bara du får stressade olyckliga fiskar med flera apistogrammaarter i ditt kar.
                Som Bluewing säger, är det apisar du vill ha - så satsa på 1+2 i ditt kar. Ja, kakaduan är snygg - dom flesta apisar är snyggingar, det är bara att välja vilken art du vill ha. Jag har själv aldrig haft dessa, så ingen erfarenhet finns ang. deras beteende.
                Jag råder dig, att läsa på om apistogramma - hur du skall inreda ett kar till dvärgciklider bl.a.

                //Inger
                Senast redigerad av Inger H; 05 July 2013, 19:25.
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • holman
                  • June 2013
                  • 4

                  #9
                  Bluewing:
                  Så jag tror bara du får stressade olyckliga fiskar med flera apistogrammaarter i ditt kar.
                  ja jag trodde nästan de också men kan kanske försöka med 1+2 av Ap. Vad tror du om det som Inger skrev
                  nyckelhålsciklider eller Laetacara dorsigera.
                  ihop med Ap, tydligen kan dom fungera bra ihop, men frågan är ju om mitt kar är förlitet. Det är ju inte mer än 65cm i diameter.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...