Heroina

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Heroina

    Blev nyfiken på denna lilla hantelciklidliknande (kanske därav namnet Heroina?) art när jag läste en artikel om den i Ciklidbladet häromsistens. Blev glad när jag såg den på en grossistlista häromdagen, men glädjen gick över när jag såg priset över 300 kr, och det var priset till butiken... Då blir de ju ännu dyrare ut ur butiken, och man vill ju ha en liten grupp att börja med.

    Jaja, nå´n här som har erfarenheter av detta släkte? Kan det vara värt pengarna att beställa några?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Håller just nu på med den nya Akvarieguiden och där finns den med.

    Skrev denna info om arten
    Heroina isonycterina
    3 / 15 cm / 110 cm / 23-28°C/ pH 6-7.5
    Family: Cichlidae.
    Common names: New eye spot cichlid, severus-type cichlid.
    Range: Ecuador, Colombia, Peru.
    Comments: Omnivorous. Eats all normal foods. Open substrate brooder. Territorial but relative peaceful. Pairing fish. Best kept in a small group (5-6). Aquarium with hiding-places, fine gravel and dim lighting.
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 01 July 2013, 10:29.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Tack för infon Kjell När släpps denna eminenta bok förresten?
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Animaniac
        Tack för infon Kjell När släpps denna eminenta bok förresten?
        den som lever får se - jag jobbar inte så snabbt på gamla dar
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          den som lever får se - jag jobbar inte så snabbt på gamla dar
          Hehe, kanske inte, men den som väntar på nå´t gott, som det heter
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #6
            Jag har en grupp halvvuxna djur. Inte farligt territoriell, men kräver ändå en del utrymme och gömställen. Däremot glupskare än väntat. Även fiskar som jag tycker borde klara sig försvinner snabbt. Några scalare i samma kar har lämnats i fred, men inga har ännu parat ut. En fisk med mycket speciell biogeografi! ...och en del andra kuriositeter.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Hur stort kar skulle du säga att de behöver?
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • j_l0180

                • May 2007
                • 70

                #8
                Ursprungligen postat av Animaniac
                Blev nyfiken på denna lilla hantelciklidliknande (kanske därav namnet Heroina?) art när jag läste en artikel om den i Ciklidbladet häromsistens. Blev glad när jag såg den på en grossistlista häromdagen, men glädjen gick över när jag såg priset över 300 kr, och det var priset till butiken... Då blir de ju ännu dyrare ut ur butiken, och man vill ju ha en liten grupp att börja med.

                Jaja, nå´n här som har erfarenheter av detta släkte? Kan det vara värt pengarna att beställa några?
                akvarielagrets pris för vf heroina isonycteria ligger på 1137kr enl. listan.det är imazo som har den,

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #9
                  Ursprungligen postat av Animaniac
                  Hur stort kar skulle du säga att de behöver?
                  Svårt att säja. Beror på hur stort territorium ett lekande par tar, men jag gissar 300 borde räcka om det inte är för högt.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                    Svårt att säja. Beror på hur stort territorium ett lekande par tar, men jag gissar 300 borde räcka om det inte är för högt.
                    Så 240 är för litet, trots att den, vad jag förstår, inte blir särskilt stor, och ska vara rätt fredlig?
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      • January 2006
                      • 1881

                      #11
                      240 kan nog duga. Om du har ett par och dom blir osams så vet du ju hur du skall hantera situationen. Om man är ovan vid territoriella fiskar krävs ju betydligt större marginaler. En grupp ungdjur eller ett par som är sams kräver ju betydligt mindre yta en två fiskar som slåss.


                      Edit. De två första djuren (vildfångade) som kom till Akvarielagret, hane och hona, fick gå i var sitt kar för att de bara slogs - har jag hört. Mina är svenskodlade.
                      Senast redigerad av Erik Åhlander; 01 July 2013, 16:49.

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                        240 kan nog duga. Om du har ett par och dom blir osams så vet du ju hur du skall hantera situationen. Om man är ovan vid territoriella fiskar krävs ju betydligt större marginaler. En grupp ungdjur eller ett par som är sams kräver ju betydligt mindre yta en två fiskar som slåss.


                        Edit. De två första djuren (vildfångade) som kom till Akvarielagret, hane och hona, fick gå i var sitt kar för att de bara slogs - har jag hört. Mina är svenskodlade.
                        Hur kommer dina överens då? De verkar ju vara rätt släkt med hantlar, och dessa är väl lite kända för att vara kräsna vid val av partner, det är inte bara att sätta ihop en hane och en hona och så leker de, och samsas i bästa samförstånd, som en del andra ciklider.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Erik Åhlander
                          • January 2006
                          • 1881

                          #13
                          Släktskapet är nog fortfarande lite av ett mysterium än. (passerar just Nässjö med tåg så jag får lita till minnet!) Det finns i vart fall en hel del gemensamt med mindre centralamerikanare. Mina håller än så länge mest sams. Den störste jagar bort andra, men bara några decimeter. Jag har en halvfärdig text till NCS artregiSter. Men jag slutför den nog inte förrän dom har lekt.

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Ok, du är säker på att det är en hane och en hona? Det första som slog mig när jag läste om dem i Ciklidbladet, var att de liknar ju små hantlar.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Erik Åhlander
                              • January 2006
                              • 1881

                              #15
                              Ursprungligen postat av Animaniac
                              Ok, du är säker på att det är en hane och en hona? Det första som slog mig när jag läste om dem i Ciklidbladet, var att de liknar ju små hantlar.
                              Det är ett antal, så jag hoppas jag har bägge könen.

                              Nej, än så länge tycker jag mest de erinrar om Cryptoheros. Får se när de vuxit till sig...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...