VF Biotodoma wavrini

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lofstrog
    • November 2009
    • 989

    VF Biotodoma wavrini

    Då fick fem stycken VF Biotodoma wavrini tillsammans med 20 st rödhuvudstetror följa med hem från Lasse på Sandby Ciklidhobby.
    Inte så fina som i länken än men de kan kanske bli



    Någon som har erfarenhet av dessa?
    Discus for life
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    En rätt fredlig fiskart som inte trivs i tufft sällskap.
    Det är nog ytterst sällan den i akvarium blir så snygg som den är på Ivan foto i naturen - oftast ser den ut som på Zoopets artfoto och det är ju inte heller det så illa
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • lofstrog
      • November 2009
      • 989

      #3
      VF Biotodoma wavrini

      Den kommer att ha det bra i mitt 190L hörnakvarium tillsammans med tetrorna, lite Corydoras och ett par Ancistrus. Ingen far för tufft sällskap
      Fotot på Zoopet duger gott till mig

      Mina ser ut ungefär som ungdjuren längre ner på NCSS-sidan.

      Sent from my iPhone using Tapatalk 2
      Discus for life

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Mycket snygga Lite OT, men jag blir mer och mer fundersam om inte boliviansk fjärilsciklid borde tillhöra släktet Biotodoma, istället för Mikrogeophagus, med tanke på form, färger, de långa bukfenorna, och de förlängda fenstrålarna i stjärtfenan.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • lofstrog
          • November 2009
          • 989

          #5
          VF Biotodoma wavrini

          Jag håller med dig, mycket mer gemensamt med Biotodoma rent utseendemässigt.


          Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
          Discus for life

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            #6
            Dessa eller Cupidon skall jag köpa till hösten, vi får se vilka jag får tag på.

            du kan väl skriva lite om hur de verkar om nån vecka eller två så att jag kan få lite info jag med, lite bilder skadar inte heller
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • lofstrog
              • November 2009
              • 989

              #7
              VF Biotodoma wavrini

              Jag ska försöka rapportera lite. Nu äg de rätt bleka får se om det kommer lite färg de närmaste veckorna.


              Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
              Discus for life

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                #8
                Ursprungligen postat av lofstrog
                Jag ska försöka rapportera lite. Nu äg de rätt bleka får se om det kommer lite färg de närmaste veckorna.


                Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
                Bra, bra ser fram emot en rapport
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #9
                  Ursprungligen postat av Animaniac
                  Mycket snygga Lite OT, men jag blir mer och mer fundersam om inte boliviansk fjärilsciklid borde tillhöra släktet Biotodoma, istället för Mikrogeophagus, med tanke på form, färger, de långa bukfenorna, och de förlängda fenstrålarna i stjärtfenan.
                  Både morfologiska (Kullander 1998) och molekylära (López-Fernández & Winemiller 2010) visar ungefär samma sak: Mikrogeophagus är systergrupp till resten av Geophaginerna (däremot lite motsägande vad som egentligen ingår där, men definitivt Geophagus, Gymnogeophagus, Biotodoma). Det är skillnader i skelettet som skiljer Biotodoma och Mikrogeophagus åt i den morfologiska studien.

                  Kommentar

                  • olof b
                    • March 2005
                    • 262

                    #10
                    Ursprungligen postat av lofstrog
                    Då fick fem stycken VF Biotodoma wavrini tillsammans med 20 st rödhuvudstetror följa med hem från Lasse på Sandby Ciklidhobby.
                    Inte så fina som i länken än men de kan kanske bli



                    Någon som har erfarenhet av dessa?
                    Jag köpte 4 st från Åleds i vintras och kompletterade senare med 2 från Akvarietjänst i Malmö. Jag kan väll bekräfta att de är veka och försiktiga och dessutom kräsna med mat. Mina vägrar helt torrfoder.
                    Två av fiskarna har oförklarligt dött under det dryga halvår jag haft dem. det har inte funnits några synliga symptom överhuvudtaget men det är svårt att observera betteende och liknande på extremt skygga fiskar i ett välplanterat (läs igenväxt) akvarium.

                    Det jag tycker är udda är att de fiskar jag fått från Åleds (från en av deras Colombia importer) är underbart vackra med mycket blå iridiserande fläckar och fin gulorange grundfärg (inte som NCS fotot men man kan ana att det är samma art i vart fall) medan de jag köpt på Akvarietjänst (kommer från Glaser fångstplats okänd) är helgrå och ser helt ärligt rätt trista ut. Båda har växt till sig bra och ser ut att trivas (förutom de plötsliga dödsfallen). Faktum är att de jag köpte från Åleds också är lungnare gentemot varandra och har ett något annorlunda mönster som skrämda vilket får mig att misstänka att det faktiskt är rätt stor skillnad på de olika populationer de kommer från i naturen.

                    Jag får åka ut till Sandby och kolla på dem han har. Är det samma variant som de har på Åleds är jag intresserad av att kompletera är det den som finns på Akvarietjänst hoppar jag gärna över.

                    Mvh

                    Olof
                    Malmö Lund Cycle Chic:
                    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • lofstrog
                      • November 2009
                      • 989

                      #11
                      VF Biotodoma wavrini

                      Mina ungfiskar är rätt grå ännu med lite blåa streck och prickar på gällocken.
                      Äter gör de Både artemia, små pellets och torrfoder.

                      Jag köpte de som Lasse hade inne för tillfället så hör efter om och när han får in fler.
                      Lasse hade också två par fullvuxna Biotodoma Cupido. Riktigt snygga

                      Det kan säkert skilja på olika populationer. Både vad det gäller färg och form. Inte alltid säkert att man får det man beställer heller


                      Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
                      Discus for life

                      Kommentar

                      Arbetssätt...