Aequidens dorsiger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Aequidens dorsiger

    Någon, som har erfarenhet av denna Aequidens dorsiger?

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    ... du har ju denna redan, eller..?

    Edit;
    Nuvarande namn; Laetacara dorsigera
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 24 June 2013, 11:09.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      ... du har ju denna redan, eller..?
      ...men är Laetacara dorsigera samma art menar du - vilken dundertabbefråga. Måste kolla igen på "listan"

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Japp!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          #5
          Skönt att det inte bara är jag som inte kommer ihåg eller blandar ihop namn...
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Japp!
            Dom går alltså under olika namn? Jag läste, att A, dorsigerhanen kan få en lite puckel på huvudet, därför trodde jag att det var en helt annan fisk. Fast jag borde har begripit bättre - eftersom "dom är så lika varandra". Jaja, jag bjuder på dundertabben.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              #7
              Inger, du är inte ensam... jag googlade på ett fisknamn som jag inte trodde att jag sett innan men tyckte att jag kände igen den... arten simmar hos mig redan snacka om hjärnsläpp....
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #8
                ...ibland är man liksom lite för snabb på tangenterna. På Imazos fisklista, så går dom viltfångade under namnet A dorsiger - och dom odlade som L dorsigera. Är väl inte underligt, att man blir lite förvirrad ibland.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #9
                  Aequidens dorsiger

                  Det är ju ingen dundertabbe då släktet revideras konstant. Guldsöm och Blåcikliden är också flyttade.

                  Lätt miss att göra således när inte ens handlarna vet vad de gör
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                    Det är ju ingen dundertabbe då släktet revideras konstant. Guldsöm och Blåcikliden är också flyttade.

                    Lätt miss att göra således när inte ens handlarna vet vad de gör
                    Snällt sagt Mathias.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      • January 2006
                      • 1881

                      #11
                      Ursprungligen postat av Inger H
                      På Imazos fisklista, så går dom viltfångade under namnet A dorsiger - och dom odlade som L dorsigera. Är väl inte underligt, att man blir lite förvirrad ibland.

                      //Inger
                      Jag tror inte det är samma grossist som lägger dem i olika släkten, även om sådant naturligtvis kan hända. Snarare följer en del grossister med i uppdatering av namn och andra håller fast vid namnen i gamla akvarieböcker. Somliga har en synnerligen innovativ namnsättning. Det är inte heller säkert att man får det man har beställt. Det är svårt att bestämma fisk korrekt, även för dem som jobbar i export-, import-, grossist- eller detaljistledet. Mycket kan bli fel.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...