Svart fläck i halva ansiktet på ev regnbågsciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annika vdB
    • April 2013
    • 28

    Svart fläck i halva ansiktet på ev regnbågsciklid?

    Tacksam om ngn vet vad vår "begagnade" dvärgciklid har fått i ansiktet!?
    Hon kom till vårt kar på 112 l för 5 dagar sedan. Där har vi har en hona och en hane av Apistogramma agassassi också. Hon har varit ensam en tid hos förra ägaren och var alldeles mörkgrå där. Eftersom hon är mkt större och tjockare än vår lilla nätta ljust gula hona trodde vi först inte att det var samma sorts fisk trots att tid ägare sa att det är en regnbågsciklid!
    Första dygnet i ny miljö (och kontakt m hanen) verkade dock få henne att leva upp. Hon fick en gul ton och hanen verkade föredra henne framför honan han hållit tillgodo med tidigare. Den lilla honan fick tillbringa första natten bakom pumpen... Gradvis har makten svängt tillbaka och sedan 2 dagar håller sig nykomlingen undangömd. Ikväll skulle jag locka fram henne med tinad artemia men när hon kom fram lite såg jag att halva ansiktet var färgat gråsvart. Färgen liknar den hon har som ett streck utmed sidan.
    Googlade direkt men fick mest träffar på pigmentfläckar som fiskar tydligen kan få av för mkt spirulina eller foder med mkt karoten i. Hos oss har hon bara ätit lite av pansarmaltablett, röda mygglarver samt artemia. En träff antydde att om fisken har "signalerat" mkt med sina färger kan "ett överskott fastna" ngnstans på huden?

    Vad kan det vara och och vad är hon för sorts fisk är väl det jag undrar!

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0851.jpg
Visningar: 1
Storlek: 110,3 KB
ID: 2184056Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0818.jpg
Visningar: 1
Storlek: 92,6 KB
ID: 2184057
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Jag tror inte att det är något farligt. Hade själv en malawiciklid för några år sen som blev likadan.
    Jag har absolut inga bevis för detta men jag tror att det sista du skrev stämmer, det med att ett överskott kan fastna någonstans på huden.
    Min fisk var en hane och han hade precis lekt och halva huvudet blev kolsvart. Det svarta området började vid gälen någonstans och fortsatte framåt mellan ögonen precis som på din fisk.
    Det svarta var kvar i någon månad innan det försvann.

    Säger det igen, jag gissar bara om orsaken men jag tror inte att du behöver va orolig för din fisk

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Melanom? Men i det fallet skall det inte försvinna.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Angående arten, om honan på bilden till höger är fisken i fråga, så är det en agassizii, regnbågsciklid.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Annika vdB
          • April 2013
          • 28

          #5
          Tack för era svar.

          Jag uppskattade ssk att höra att din ciklidhane repade på sig så småning om Jesper! Om vår hona inte är för gammal eller nedgången hoppas jag att hon också kommer bli fin.

          Animaniac - du verkar så säker på att den tjocka mörka honan är en regnbågsciklid? Är det några ssk kännetecken som gör att du kan "se bortom" färglösheten och knubbigheten?

          Tror ni att knubbigheten försvinner när hon nu fått konkurrens om maten samt simmar mer eller kan det finnas ngn annan anledning till att hon är tjock?

          Trevlig pingst!

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ursprungligen postat av Annika vdB
            Animaniac - du verkar så säker på att den tjocka mörka honan är en regnbågsciklid? Är det några ssk kännetecken som gör att du kan "se bortom" färglösheten och knubbigheten?
            Hmm, du menar den tjocka? Trodde det var en hane först, innan jag tittade närmare på bilden, på grund av storleken och stjärtfenan. I och för sig borde fenorna varit större, och fisken skulle ha varit mer långsmal om det var en hane. Tja, ser på färgerna, mönstret, och formen på stjärtfenan att det är en agassizii. Vilken variant ska jag dock låta vara osagt.
            Senast redigerad av Shepard; 17 May 2013, 16:50.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            Arbetssätt...