Vilka dvärgciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • akire
    • December 2006
    • 6

    Vilka dvärgciklider?

    Hej, har ett 100liters akvarium där det för tillfället bor 2st ancistrus malar, ett litet stim svarta fantomtetror och några Danio choprae. Är sugen på att sätta i ett eller två par dvärgciklider och tar gärna emot lite tips om vad som passar in med dessa invånare. Har haft fjärilar, och även om jag tycker att de är väldigt vackra verkar det inte som att jag och fjärilar går ihop..

    Vad jag skulle vilja ha är en apistogramma sort och någon annan sort. Gärna en som leker i grottor och en som leker på stenar eller blad.

    Tacksam för förslag
    Erika
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    Ap. Viejita kanske?
    Ap. Hongsloi kanske?
    Ap. Baenchii kanske?

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #3
      I ett 100 liters så skull nog vilja säga att det räcker med ett par eller en trio av en sorts apistogramma

      Finns många fina men vill du ha tips på en som är lite "lättare" än de andra så är det Apistogramma cacatuoides som jag skulle säga.
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Här är mitt förslag, på en mycket trevlig och i mitt tycke en av dom lättare apistona. Jag har bara ett par (jag fick avliva den ena honan), dom går tillsammans med tio nannostomus beckfordi.

        //Inger

        Apistogramma borellihane:
        Bifogade filer
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • viktorbj
          • April 2013
          • 405

          #5
          Hej! apistogramma cacatuoides är väldigt fin tycker jag men dem bör du INTE ha i par eftersom dom är haremruvare så du bör ha ungefär 1 hane på 4 honor. Du ska nästan bara ha stimfiskar med dvärgciklider eftersom dom kan vara rätt så aggressiva men malar kan man ändå ha i akvariet.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Ursprungligen postat av viktorbj
            Hej! apistogramma cacatuoides är väldigt fin tycker jag men dem bör du INTE ha i par eftersom dom är haremruvare så du bör ha ungefär 1 hane på 4 honor. Du ska nästan bara ha stimfiskar med dvärgciklider eftersom dom kan vara rätt så aggressiva men malar kan man ändå ha i akvariet.
            Att skaffa fyra honor till ett 100-literskar är nog inte en så klok idé - Honorna behöver ganska så mycket utrymme, för att bilda sina revir för att fixa till sina egne lekplatser bland en massa löv, småpinnar och rötter. Så jag själv skulle välja 1+2 i ditt kar Har man ett större kar, så kan man kanske ha någon annan dvärgciklid också, som inte är grottlekare.
            Anledningen, till att man väljer flera honor till vissa apistogrammaarter - beror på, att en del hanar vill leka "hela tiden", och det kanske inte en ensam hona klarar av - eftersom hon kan bli konstant jagad hela tiden. Det kan gå så långt, att hanen jagar henne till döds (egen erfarenhet).

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              #7
              Ursprungligen postat av Inger H
              Att skaffa fyra honor till ett 100-literskar är nog inte en så klok idé - Honorna behöver ganska så mycket utrymme, för att bilda sina revir för att fixa till sina egne lekplatser bland en massa löv, småpinnar och rötter. Så jag själv skulle välja 1+2 i ditt kar Har man ett större kar, så kan man kanske ha någon annan dvärgciklid också, som inte är grottlekare.
              Anledningen, till att man väljer flera honor till vissa apistogrammaarter - beror på, att en del hanar vill leka "hela tiden", och det kanske inte en ensam hona klarar av - eftersom hon kan bli konstant jagad hela tiden. Det kan gå så långt, att hanen jagar henne till döds (egen erfarenhet).

              //Inger
              Viktorbj, det är inte så klokt att stoppa ner 4 st honor av en apistogramma i ett 100 liters kar som Inger säger.
              Jag har med god framgång haft 1+1 i ett 54 liters och 1+2 i ett 100 liters så det bästa är om akire börjar med detta
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                #8
                Jag kan fresta med lite bilder på apistogramma jag med
                Bifogade filer
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Majkie88
                  • August 2012
                  • 215

                  #9
                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Jag kan fresta med lite bilder på apistogramma jag med
                  5e bilden uppifrån, är de viejetta lr? För jag har en lika dan som jag köpte som viejetta. Men är väldigt stor för en dvärgciklid. Större än de stora paletterna jag har.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    #10
                    Om du menar denna så tror jag att det är en veijta, fotade i en affär och denna hannen var sketastor han med
                    Bifogade filer
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...