Svårighet diskus, överdriven?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elajsa
    • July 2012
    • 160

    Svårighet diskus, överdriven?

    Jag satt och funderade kring diskusar, som är kända som hyffsat svåra firrar.. När jag själv skulle skaffa diskus och pratade med en erfaren akvarist varnade han mig för att dom var otroligt svåra att hålla. Han varnade dels för att de var svåra att få i mat, att man inte skulle ha dom med andra firrar, att de är otroligt kräsna med vattenkvaliten. Men jag struntade i det han sa, och skaffade dom ändå och har inte haft några problem med dessa firrar. Dom var rätt olyckliga första veckan, men sedan började dom äta. Jag har hela tiden haft 4 discusar med 2 scalarer samt några mindre malar.. har aldrig varit något problem. Förvisso är diskusarna lite speciella i maten, lite sega.. men jag upplever att scalarerna har fått dom att bli bättre på att ta för dig. Vatten byter jag en gång i veckan, har aldrig haft något problem med det heller.

    Sen hörde jag en vän som var sugen på att skaffa diskusar ( hon har akvarium sen tidigare med sällskapsfirrar.. har även haft malawi), hon sa att alla djuraffärer hon pratat med avrått henne och sagt som dom sa åt mig, att dom är extremt svåra att hålla osv...

    Så kära zoopet-medlemmar som har diskus, bara av nyfikenhet, vad säger ni om detta? Upplever ni dessa som väldigt svåra eller upplever ni att djuraffärer mm som beskriver dom som väldigt svåra, överdriver?
    190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Hej Elajsa! Eftersom jag har haft samma funderingar som du vill jag tipsa om ett av inläggen från Mats. Läs här !
    Den öppnade ögonen för mig vad det hela handlar om.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Diskus är svåra - men definitivt inte omöjliga om de ges rätt förutsättningar.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • kaj.p
        • June 2002
        • 2952

        #4
        Klart de vill ha bra vatten men det borde alla fiskar få
        Nordiska Diskus Sällskapet
        Hallandsakvaristerna
        BAK Gcg Maf NCS

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av kaj.p
          Klart de vill ha bra vatten men det borde alla fiskar få
          Fast "bra" vatten innebär trots allt olika för olika fiskarter
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            #6
            Svårighet diskus, överdriven?

            Har man bara ett stort intresse och gillar att lägga ner tid på hobbyn och lära sig saker etc så är det ju inget problem.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Discus har väl lite lägre tröskel vad det gäller dålig vattenkvalitet än många andra ciklider. Men min erfarenhet är att de är hyfsat tåliga, och ganska lättlekta, om man har ett bra par. Ett av de ciklidpar jag har haft, som lekt mest frekvent (lite för ofta t.o.m), var discusparet där honan på min avatar utgjorde ena halvan.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • viktorbj
                • April 2013
                • 405

                #8
                Hej! diskus är lite svårare att ha än dom flesta andra fiskarter men inte som din djuraffär påstår själv har jag aldrig haft diskus men läst
                mycket om dem. det finns många myter om diskusar tillexempel som din djuraffär sa att inte kan leva med andra fiskar det kan diskus fiskar absolut göra bara det inte är fiskar som är fenbitare eller aktiva sugmalar algätare är ingen bra och då menar jag algätarna som heter så till exempel guldalgätare är inget att rekommendera för att dom kan suga sig fast på diskusarna och det leder till mycket stress för diskusarna. i sin naturliga miljö lever diskusarna i träsk med många rötter och med mjuk sand och den ända arten dom lever tillsammans med är då skalaren. diskusar och skalarer är mycket nära släkt. vattenkvaliten måste vara mycket hög när man har diskusar. där kan också många myter blandas in om det var någon oerfaren akvarist som köpte diskusar och som hade extremt dålig vattenkvalitet och lite fiskar i akvariet och då när diskusarna dog så kanske akvaristen trodde att dom dog på grund av
                att dom hade andra fiskar i akvariet när det igentligen var vattenkvaliten som var felet.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Jag tycker aboslut att de som har talat om att diskusen är en svår fisk och inte en nybörjarfisk gör helt rätt. Jag har under årens lopp haft diskus och även ciklider från alla andra ciklidgrupper och diskusarna hör definitivt till de svårare men definitivt inte omöjlig om man gör rätt.
                  Lite som troffar från Tanganyika - de är också väldigt svåra om man gör fel.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • woodlund
                    • December 2011
                    • 666

                    #10
                    Visst är diskus lite mer krävande än många andra akvariefiskar men inte på något sätt omöjliga , de kräver lite mer tid och omtanke .
                    Jag har själv hört djuraffärs anställda säga att diskus är omöjliga att ha , när jag hör dessa uttalanden börjar jag ifrågasätta deras kunskap om akvarier och fiskar för om jag lyckats kan dom banne mig inte vara omöjliga diskus älskar rent vatten så vattenbytena är mer viktiga hos diskus än hos många andra akvariefiskar men som KajP säger så förtjänar alla fiskar rent och bra vatten.

                    En annan sak som är ovärdelig om man har diskus är att verkligen ta sig tid att lära känna sina diskusar , hur de beter sig när de mår bra och genom att göra detta lär du dig snabbt se när de sedan inte mår så bra , dessa fiskar/individer har väldigt individuella beteenden , det finns dom som är blyga , bossiga , husses kelgris ect och när man lär dig detta kan man tidigt lära sig när något inte står rätt till med en speciell fisk .

                    Så svaret på din fråga är att affärerna ofta överdriver om diskusens svårighet , kanske för att de själva inte har den tiden som krävs för att lära sig hur man gör för att dessa fiskar trivs inte vet jag .
                    1900Liter Diskusvatten


                    Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av woodlund
                      Så svaret på din fråga är att affärerna ofta överdriver om diskusens svårighet , kanske för att de själva inte har den tiden som krävs för att lära sig hur man gör för att dessa fiskar trivs inte vet jag .
                      Eller för att de tänker på djuren och därför bara vill sälja dom till sådana som de vet är erfarna akvarister för att inte fiskarna skall fara illa.
                      Ibland beskylls affärerna för att bara tänka på pengarna och därför säljer allt utan att tänka på djuren och nu när tydligen vissa gör tvärtom så är det också dåligt

                      Dock alla verkar vara överens om att diskusar är svårare än de flesta andra fiskar och är därför ingen nybörjarfisk men om de ges rätt förutsättningar så är de absolut inte omöjliga.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Jag har funderat över det här att discus fantame alltid verkar ha "gälmask" och magproblem - det är inte som med neontetra och guppy, att det egentligen är en hårdför fisk som blir sjuklig & ömtålig pga att de massförökas under dåliga* förhållanden?

                        Det finns för all del känsliga ciklider (framförallt Apistogramma & släktingar) men discusens närmaste släktingar scalarerna & flaggcikliderna är inte känsliga fiskar, och jag kan inte se någon uppenbar anledning till att discus skulle vara det.

                        Fast, för all del, jag vet inte. Jag ha haft discus en enda gång, för många år sedan, och sålde dem efter bara någon vecka.

                        * i sammanhanget är "dåliga förhållanden" närmast steril miljö med recirkulerande vatten där patogener hålls nere (men inte utplånas) genom konstant dosering av medicin.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Perlan
                          • July 2012
                          • 79

                          #13
                          det svåraste med diskus som nybörjare, och den framförallt vikitgaste reglen för det ska fungera är att köpa diskus av bra kvalitet.
                          får man tag i dålig fisk är det kört från början.

                          annars är det ganska enkelt. hålla bra vattenkvalitet med vattenbyte och stora filtervolymer.
                          hålla koll på hur fiskarna äter och beter sig.
                          inte medicinera i onödan. mediciner som slår ut filtrena ska bara användas när det inte finns några andra val.

                          några enkla grund tips.
                          Magproblem, tex flagneler osv värmekur. 34-35 grader i 8-10 dagar.
                          bakterie problem. antingen en ph dip under ph 6 tar kål på mycke, eller salta vattnet.
                          parasitproblem, täta och stora vattenbyte. funkar inte det får man kanske fundera på medicin.

                          innan någon testar några av dessa medicin fria behandlingar bör ni läsa på vad det handlar om och hur ni ska gå till väga.
                          Senast redigerad av Perlan; 21 May 2013, 21:23.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...