Högt ph i mitt diskus kar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mattiasmillberg
    • February 2010
    • 165

    Högt ph i mitt diskus kar!

    Har ett gäng diskusar i mitt 240kar och har haft så i ca 2 år. På senare år har dem färgat ut sämre. Har läst någonstans att om man har högt ph så färgar dem sämre? är det så? Mitt ph ligger på 8,0 och vattenbyten utföres varje vecka 30%. Hur får man smidigast ner sitt ph? Finns det metoder utan att behöva lägga ner hela sin själ? Samt att inte störtdyka ner, och kunna behålla ph´t på en bra nivå! Tacksam för svar och en pekning i rätt riktning.
  • mattiasmillberg
    • February 2010
    • 165

    #2
    Kan lägga till att jag har kommunalt och där är det 7,8 i ph. Rötter finns ett par stycken också. Men det drar inte ner ph´t.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Hur många är ett gäng, och storlek på dessa?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        För att få ett stabilt lågt pH så är det bästa att antingen köra med en CO2-anläggning eller så vid vattenbytet blanda krbavatten med osmosvatten.

        Sedan skiljer det sig rätt mycket mellan olika diskusar - odlade har sällan problem med ett högt pH, medan vildfångade definitivt inte bör hållas vid ett högt pH
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • mattiasmillberg
          • February 2010
          • 165

          #5
          Har haft 2st i några år och nu i någon vecka 5st storlek ca 8-13cm... ( lekpar var dem 2 första) Min första tanke varför dem blivit lite bleka är för att dem slutat leka och hanen kanske är lite för på. Provade nu med att köpa ett par till för att se om det blir någon skillnad. Dem nya förstår jag att dem tar ett tag innan dem färgar ut. Men läste på diskusforumet att för starkt ljus och högt ph kunde göra att dem färgar ut dåligt. Mitt höga ph funkar ju klockrent till mina Malawi kar. Men mina växter trivs inte jättebra i det höga ph´t

          Kommentar

          • mattiasmillberg
            • February 2010
            • 165

            #6
            Det är odlade diskus alla. och det första året var dem färggranna. Nu är hanen (i det första lekparet ) fortfarande ganska grann. men inte som innan.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Jag tror mer det handlar om plats i karet och osäkerhet i gruppen. Det tar en tid innan nya diskus färgar ut bra, och definitivt tar det mer än en vecka.
              Ditt pH är visserligen lite högt, men är det bara stabilt är det ingen större fara i ett kortsiktigt perspektiv. Med tiden kanske du bör göra något åt det.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • mattiasmillberg
                • February 2010
                • 165

                #8
                Har ju dock haft det så i över 2år så det är ju inte så kortsiktigt. Tror också att det har att göra med att dem måste hitta sin plats. Dem nya är jag inte orolig för. Det tar tid det fattar jag också. Men dem jag haft i 2 år dem borde ju hittat sin plats, dock har dem nog tröttnat på varandra. Får la se om det hjälper med dem nyinförskaffade. Hur sänker jag ph? Vill inte lägga pengar på en co anläggning! Gör man fortfarande det med bikarbonat?'

                Kommentar

                • KristianE
                  • April 2012
                  • 1443

                  #9
                  Bikarbonat höjer väl ph om jag inte missminner mig.
                  Torv funkar ju också, jag köpte ett stort torvblock för 65kr på blomsterhandeln och hävde i en stor klump i mitt 250l kar, ph´t sjönk ner till 6,5.
                  Det nu har det hållt värdet bra i snart 4 månader men det börjar väl bli dax att byta ut det, om det håller den här takten så har jag torv i 3-4år till de karet (byter visserligen inte jätte mycket vatten där då jag försöker köra lite lowtech stuk).
                  //Kristian
                  Följ mitt 1440l SA projekt på
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av mattiasmillberg
                    Gör man fortfarande det med bikarbonat?'
                    Man har aldrig gjort det med bikarbonat eftersom det höjer pH som Kristian skriver.

                    Enda säkra sättet att sänka pH stabilt är som jag skrev ovan - men man kan också använda torv eller olika preparat men då får man också ha koll på pH (dvs regelbundet kolla) eftersom det inte är stabilt
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • woodlund
                      • December 2011
                      • 666

                      #11
                      Jag är inte helt säker på att detta har med högt PH värde att göra då de 2 ursprungliga har varit i din ägo i ca: 2år, de flesta Diskus blir mörka om det inte mår väl men jag har faktiskt märkt på tex blue turqouise att de kan bli bleka om de inte mår bra , hadé en blue turqouise hanne som nästan blev vit i färgen , detta problem orsakades av flaggelater på just denna individen .

                      För att kunna hjälpa dig lite bättre vore det kanon om vi kan få reda på lite mer info om dina diskus för att kunna ytgöra om det handlar om något annat tex någon sjukdom .


                      Vad matar du dom med och hur ofa ?

                      Hur ser avföringen ut , fast och mörk ?

                      Är dina diskusar aktiva eller står dom och gömmer sig ?
                      1900Liter Diskusvatten


                      Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                      Kommentar

                      • mattiasmillberg
                        • February 2010
                        • 165

                        #12
                        ja absolut. Dem gamla är 2 röd turkos. Och dem hade vit skit direkt när jag fick dem men behandlande och sedan har dem mått bra. Inte varit några problem alls utom att den ena har bleknat. min tanke var att dem lekt för mycket. dem lekte säkert var o varannan vecka i ett år. + att hon har blivit lite blekare. Matar gör jag 1 till 2 gånger om dagen. Fryst foder som jag köpt av kaj i varberg. samt lite räkmix. Torr foder äter dem inte alls. Dem är aktiva, gömmer sej inte. Dem nya har anpassat sej bra. Dem kommer säkert färga ut med tiden. Mest orolig för honan som blivit blekare/mindre. Nu när jag tänker på det så har flåsar den blekare honan lite mer än dem andra. och är lite rödare i gällarna..

                        Kommentar

                        • woodlund
                          • December 2011
                          • 666

                          #13
                          Jag får en känsla att det kan röra sig om gälparasiter , sök lite på nätet om det och se om det stämmer med din hona .

                          Fortsätt hålla ögonen på dina fiskar och se hur dom agerar så tror jag att du hittar det ev felet på dom , annars kan ett mail till Kaj funka och se om han har någon ide , lycka till .
                          1900Liter Diskusvatten


                          Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                          Kommentar

                          • lofstrog
                            • November 2009
                            • 989

                            #14
                            Högt ph i mitt diskus kar!

                            Lägg upp lite foton eller en video på dina firrar så är det mycket lättare att hjälpa dig med vad som kan vara orsaken till dina problem.
                            Discus for life

                            Kommentar

                            • mattiasmillberg
                              • February 2010
                              • 165

                              #15
                              Syns tyvärr inte på foton att hon flämtar och får inga tillräkligt bra bilder för att visa att hon är lite röd. Hon har bara blivit mörkare. Inget annat konstigt. Har inte lagt på sej något dock, som hanen har. Gälparasiter har jag också tänkt på. Men man ser inget konstigt hänga ifrån gälarna. Kan bara en fisk få gälparasiter eller smittar det? Då borde kanske någon annan fått det? Har mailat Kaj men inte fått något svar ännu....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...