Cryptoheros nanoluteus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Cryptoheros nanoluteus

    Jag har ett par av denna, vad jag förstår, ovanliga centralamerikan, och även om de visar lektendenser, så verkar de ganska trögstartade. Nå´n som har erfarenhet av den, eller har tips på hur man får igång lite mer svårlekta centralamerikaner? Nanoluteus tycks ju vara rätt svårlekt, i förhållande till t.ex sin släkting sajica. Fick lek av Cryptoheros septemfasciatus för ett antal år se´n, men det paret verkade ha nå´n genetisk defekt, ynglen simmade aldrig, utan låg bara och sprattlade på botten.
    Bifogade filer
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Hur som helst så har de grävt ut en rätt rejäl grotta under en rot nu, särskilt hanen har hållt sig där ett tag, men det är först nu de har börjat med rejäla utgrävningar just där. Vore kul att få lek av dem, har för mig att han i butiken sa att den som kom in med ungfiskarna hade fått åka till Norge för att få tag i den ena föräldern
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Nu har de lekt, hur som helst
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Joakim Lundgren
        • August 2006
        • 631

        #4
        Spännande! Mycket fina firrar. Jag har själv endast erfarehet av sajican o spilurus. Det är ett trevligt släkte. Hade gärna prova nanoluteusen oxå. Vad har du för PH på ditt vatten?
        AKA: Lizardking

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          De lekte på insidan av krukan som jag har planterat en svärdsplanta i. Ett bra ställe, som nog är rätt lättförsvarat, var orolig först att de skulle leka under roten de grävde under, där hade de nog fått mer sjå att jaga bort pansarmalar, kuhlii, och L183-orna.

          Vet faktiskt inte vad jag har för pH i det karet, men tror det är något högre än i mina andra kar, då jag inte har några eklöv i det.
          Senast redigerad av Shepard; 04 April 2013, 15:54.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Hmm, hmm... Borde väl vara dags för kläckning snart...
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Några bilder på paret med ynglen.
              Bifogade filer
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                Riktigt fina! Vetefanken om jag ens har sett C. nanoluteus irl någon gång... Men, riktigt kul att få se dina!

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Kul
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Banderad
                    • January 2006
                    • 358

                    #10
                    Sv: Cryptoheros nanoluteus

                    Jag har två par av denna art med. Håller du dina tillsammans med någon annan ciklidart? Grymt snygga och trevliga fiskar, lite veka dock.

                    /Jocke

                    Skickat från min ST18i via Tapatalk 2

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Riktigt fina! Vetefanken om jag ens har sett C. nanoluteus irl någon gång... Men, riktigt kul att få se dina!
                      Ja, har velat ha tag i den ett tag, är lite svag för ovanliga arter i vanliga släkten, så att säga Flaggorna har förresten lagt en ny omgång på en rot nu.

                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Kul
                      Japp

                      Ursprungligen postat av Banderad
                      Jag har två par av denna art med. Håller du dina tillsammans med någon annan ciklidart? Grymt snygga och trevliga fiskar, lite veka dock.

                      /Jocke

                      Skickat från min ST18i via Tapatalk 2
                      De ciklider som går med dem nu är en kurvciklidhona, och några små Apistogramma viejita II, som blev kvar efter att jag sålde av en kull. Annars går de med ett lekpar L183, ett gäng kuhlii, ca 25 kolglödstetror, 12 Corydoras septentrionalis, två dvärgkulfiskar, och indianplaty. Tycker de verkar vara perfekta, blir inte så stora som t.ex zebraciklid och sajica, och går att hålla med mindre fiskar utan att dessa blir massakrerade vid leken.

                      Har du fått lek på dina? Upplevde att de var rätt trögstartade, verkar inte vara alls lika lekvilliga som t.ex sajica. Men ynglen verkar tuffa och stora, kastade sig över vuxen fryst artemia redan vid frisimmandet.

                      Läste i artbeskrivningen att det skulle ta 1-2 dagar från kläckning till frisimmande... Ovanligt kort tid tänkte jag innan de lekte... Och nu när de har lekt tycker jag snarare att det tog ovanligt lång tid för ynglen att komma fram ur krukan de lekte i. Om man räknar dagarna mellan inlägg #6 och #7, så tog det väl ca 11 dagar. De kan ju ha varit frisimmande i nå´n dag innan de kom ut också.
                      Senast redigerad av Shepard; 18 April 2013, 16:09.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Falconer
                        • November 2005
                        • 786

                        #12
                        Oj. sånna måste man ju få tag på nån gång.

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Ursprungligen postat av Falconer
                          Oj. sånna måste man ju få tag på nån gång.
                          Det tycker jag
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Ynglen har minskat i antal, men det är fortfarande ett litet tappert gäng kvar. Svårt att se exakt hur många de är, men tror inte de är fler än 10.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Ryskbompa
                              • August 2012
                              • 930

                              #15
                              Skit fina fiskar! Kul med lek

                              Kommentar

                              Arbetssätt...