Utstött diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Heize
    • February 2013
    • 31

    Utstött diskus

    Hej!

    Har sedan någon vecka införskaffat ett gäng diskus. 14 st. närmare bestämt. De är fortfarande ganska små, från 5 cm till 8 cm i diameter. Från dag 1 är har de varit väldigt pigga och nyfikna. Kommer fram till glaset och upp till ytan när man roddar med täckglasen. Äter från handen de olika foderalternativen jag presenterat. Kollar vattenvärden varannan dag ungefär och allt verkar bra. Alla fiskar öht är pigga och krya. Byter ~30% två dagar i veckan.

    Men efter ett par dagar upptäckte jag en av de större diskusarna stå och gömma sig. Han kommer sällan fram men försöker äta när de andra äter. Får i sig lite mat och gömmer sig sedan igen. Han är mycket mörkare än de andra.

    Har inte sett någon konrekt vara elak mot honom, mer än en eller två lite extra sura av de mindre diskusarna. De är å andra sidan elaka mot alla, speciellt vid matning. Men ingen tar åt sig nämnvärt utan simmar vidare.

    Nu undrar jag vad det finns att göra? Ser honom ibland simma runt lite för sig själv men oftast gömmer han sig. Kan det vara så att den här tar åt sig extra mycket när någon är elak? Det finns än så länge utrymme för alla att simma runt, så jag tycker han borde hitta något ställe där han slipper gömma sig?

    Om jag skulle försöka byta bort eller sälja någon, bör jag försöka ta bort den som är elak eller utstött?
    Min Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3542642
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #2
    Jag tror inte den gömmer sig pga mobbning när det är ett så pass stort antal fiskar. Ta lite bilder på fisken och lägg upp. Har den ändrat beteende i övrigt? Kliar sig mot inredning? Andning? Hur ser avföringen ut?
    350L Diskus

    Kommentar

    • Heize
      • February 2013
      • 31

      #3
      Ursprungligen postat av Einarsson
      Jag tror inte den gömmer sig pga mobbning när det är ett så pass stort antal fiskar. Ta lite bilder på fisken och lägg upp. Har den ändrat beteende i övrigt? Kliar sig mot inredning? Andning? Hur ser avföringen ut?
      Hej, tack för ditt svar.

      Ska försöka ta lite bilder. Har inte märkt någon förändring annars i beteende, den kliar sig inte. Andas normalt. Inga bitmärken någonstans. Inget angrett på fenor av svamp eller liknande. Avföring har jag inte haft möjlighet att kolla.

      Jag är medveten om att jag har lite för ljus sand än rekommenderat för diskus, men jag tänkte testa först innan jag bytte till mörkare och som sagt, de andra är ju i toppform. Kan det kanske vara något annat som gör att den inte trivs?
      Min Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3542642

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        ge det lite tid. en vecka är inte så lång tid.

        Kommentar

        • Heize
          • February 2013
          • 31

          #5
          Ursprungligen postat av hannesc
          ge det lite tid. en vecka är inte så lång tid.
          Tack, det har du förstås rätt i. Ska hålla ögonen på honom och se till så att han får i sig mat ordentligt i alla fall.

          Så länge han inte blir angripen av någon bör det väl vara rätt okej?

          Man vill ju att ens djur ska ha det bra
          Min Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3542642

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            Ursprungligen postat av Heize
            Tack, det har du förstås rätt i. Ska hålla ögonen på honom och se till så att han får i sig mat ordentligt i alla fall.

            Så länge han inte blir angripen av någon bör det väl vara rätt okej?

            Man vill ju att ens djur ska ha det bra
            ibland går det inte få dom att trivas dock. alla fiskar är individer så iblnad funkar det inte bara.

            Kommentar

            • Heize
              • February 2013
              • 31

              #7
              Ursprungligen postat av hannesc
              ibland går det inte få dom att trivas dock. alla fiskar är individer så iblnad funkar det inte bara.
              Så sant. Jag håller koll och får eventuellt försöka få den omplacerad hos någon annan med diskus.
              Min Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3542642

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                #8
                Ljus sand ska inte vara något problem så det behöver du inte greja med.

                Anyway, får nog vänta ut fisken lite och se. Lycka till.
                350L Diskus

                Kommentar

                • Heize
                  • February 2013
                  • 31

                  #9
                  Ursprungligen postat av Einarsson
                  Ljus sand ska inte vara något problem så det behöver du inte greja med.

                  Anyway, får nog vänta ut fisken lite och se. Lycka till.
                  Nej, karet i övrigt är ganska mörkt och de andra diskusarna är som sagt nöjda med sanden.

                  Tack för era svar, man blir ju orolig när någon är utanför sådär Jag avvaktar och ser vad som händer!
                  Min Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3542642

                  Kommentar

                  Arbetssätt...