Scalare yngel!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Westerö
    • February 2012
    • 41

Scalare yngel!

Hejsan!

Vet att många frågat om detta, men frågar i alla fall....

Har ett par scalare som är ett år gamla och lekt en gång i månaden,men alltid förstört eller börjat bråka så att de ätit upp äggen eller så har min ancistrus ätit upp den. För tre dagar sen la dom nya ägg och jag har låtit lampan vara tänd över nätterna.I dag har har dom lyckats och har ett blad fullt med yngel!!! Men hur gör jag nu? Kan jag låta lampan vara fortsatt tänd under nätterna?Tycker att det måste vara hemskt att aldrig ha natt. Har i karet scalare,ancistrusar och botior så släcker jag lampan blir det väl fest på ynglen?Kan inte ta bort alla andra fiskar för att fånga dem i 375liters tank slutar i katastrof. Kom gärna med förslag! Tänkte mata dem med fryst skalad atermia om om om något klarar sig.

Vågar man göra vattenbyte?Det brukar trigga dem till lek....

Mvh Tommy
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

Sv: Scalare yngel!

Du kan ju ha en natt lampa. En liten som bara ger ljus just där de har yngel. Annars kan du ju vänta tills de blivit frisimmande så kan du suga upp dom med en slang o se ha dom i ett yngel kar.

O det är ingen idé att mata innan de är frisimmande

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Kommentar

• Westerö
      • February 2012
      • 41

Hejsan hannesc!

Tack för att du tog dej tid att svara! En liten lampa ska ordnas(varför tänkte inte jag på det?) Du tror inte det finns en chans att föräldrarna klarar det? Äter ancistrus yngel? Botiorna kan jag tänka mig slurppar in dem.....

Mvh Tommy

Kommentar

• Inger H
        • December 2008
        • 11248

Ursprungligen postat av Westerö
        Hejsan hannesc!

Tack för att du tog dej tid att svara! En liten lampa ska ordnas(varför tänkte inte jag på det?) Du tror inte det finns en chans att föräldrarna klarar det? Äter ancistrus yngel? Botiorna kan jag tänka mig slurppar in dem.....

Mvh Tommy
        Halloj Tommy!

Ancistrus är hemska romrövare. Jag har aldrig haft botior - men misstänker, att även dom är glupska på yngel.
        Mitt råd - placera om ancitrus och botior, om du ska få någon glädje av yngel.

//Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

Kommentar

• Westerö
          • February 2012
          • 41

Hejsan Inger!

Jodu,gissa om jag är less på ancistrus....Visst är de häftiga men mina gräver sönder hela akvariet och äter upp rommen för andra fiskar.så nu när akvariet ska göras om ska jag ge bort alla jag har,tyvärr men nu får det vara nog.De är 7-8 i 375l karet och med rötter och växter så dessa går aldrig att fånga(har provat).Botiorna vågar inte närma sig scalare för då blir det smisk,men hur länge orkar de vakta.....

Mvh Tommy

Kommentar

• Inger H
            • December 2008
            • 11248

Jag vet hur dom är att fånga, man kan bli "smått" irriterad - med snälla ord.

//Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

Kommentar

• Westerö
              • February 2012
              • 41

Hejsan!

Ännu har mina skalare kvar sina yngel..men är detta frisimmande yngel? Hittils har de legat på ett blad,men idag har dom flyttat dem så att det ser ut så här. Och ja jag är ingen fotograf,jag vet!

Mvh TommyKlicka på bilden för större version

Namn: P1020967.jpg
Visningar: 1
Storlek: 108,6 KB
ID: 2146696

Kommentar

• Shepard
                • March 2003
                • 13992

Frisimmande är de när de lämnar underlaget och börjar simma runt. I början kan man se ett och annat yngel ge sig iväg, som föräldrarna hämtar tillbaka, och till slut svärmar allihop runt
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

Kommentar

• Westerö
                  • February 2012
                  • 41

Hejsan!

Å då alla svärmar det är då jag ska börja ge dom mat? Ursäkta mina dumma frågor men detta är som sagt första gången som de klarat sig så här långt..så jag är ju lite nervös!=)

Mvh Tommy

Kommentar

• Shepard
                    • March 2003
                    • 13992

Japp, när alla simmar är det dags att mata dem Ja, det är lika spännande första som tionde gången.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

Kommentar

• Westerö
                      • February 2012
                      • 41

Hejsan!

Ja det ser skojigt ut när de jagar "rymmarna"! Vilken koll de har på sina yngel! Tror du jag kan mata med fryst skala atermia eller ska jag besöka affären?

Mvh Tommy

Kommentar

• Shepard
                        • March 2003
                        • 13992

Bara det är nykläckt artemia, så spelar det nog ingen roll. Levande, som man kläcker själv, är ju bäst, men själv har jag blivit lite lat, och kör med skalad nykläckt artemia, som inte är fryst. Det brukar funka rätt bra.
                        Min profil
                        Mitt galleri

Kommentar

• Westerö
                          • February 2012
                          • 41

Har ingen sådan artemia,bara skalad fryst..ska till stora staden i morgon så jag ska gå å titta i affären vad som erbjuds.Har nu krossat torrfoder och försökt ge dom,ingen aning om de lyckats. Här kommer en liten bild på dom.

Tommy

Klicka på bilden för större version

Namn: P1020971.jpg
Visningar: 1
Storlek: 139,0 KB
ID: 2146703

Kommentar

• Shepard
                            • March 2003
                            • 13992

Är den nykläckt, så funkar den frysta också. Fint litet stim
                            Min profil
                            Mitt galleri

Kommentar

• Westerö
                              • February 2012
                              • 41

Okay,men jag hittar inget på påsen.det står bara skalad artemia. Den är från fiskfarmen om det hjälper?

Hur ofta bör jag mata? Morgon och kväll? Eller oftare?

Tommy

Kommentar

Arbetssätt...