råd ang dvärgciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LS10
    • November 2010
    • 258

    råd ang dvärgciklider

    Jag har några frågor angående dvärgciklider så tänkte samla dem i samma tråd.

    1. I mitt 240liters har jag för närvarande 2+2 Apistogramma agassizii, det visade sig nämligen att en av honorna var en hane.. Det har gått bra ett längre tag nu, den mindre hanen håller sig mestadels gömd men äter bra och har växt till sig. Blir jagade av den andra hanen när han visar sig, eller i bland väljer den andra hanen att bara spänna upp sig, men den mindre blir iallafall inte ihjälstressad.
    Så vad tycker ni jag ska göra, låta honom gå kvar och hoppas på att de kommer finna en balans eller försöka omplacera honom?

    2. Sen har jag funderat på att införa en till dvärgciklid i akvariet, men då inte en apisto-art. Tror ni det skulle funka när apistorna fått vara ensamma herrar på täppan en längre tid? När dessa fiskar flyttade in hade jag även ett fjärilsciklidpar och då fungerade det bra, var främst fjärilshanen som dominerade över apistohanen.
    Arter jag tänker på är främst fjärilsciklid, boliviansk fjärilsciklid eller kurvciklid.

    3. I ett annat kar, på 60liter, har jag en borellihane och hans fem yngel i ungefär tetrastorlek (jämför då med mina rubintetror). Har sett att det är två honyngel och tre hanar. Har dock haft dem ett tag så är osäker på om jag kommer få upp dem till full storlek. Tror ni alla kan fortsätta gå tillsammans eller vad skulle ni annars göra av dem?
    Om jag inte får upp dem i full storlek vill säga, annars borde det vara relativt lätt att bli av med dem. Har tyvärr inget annat akvarium jag kan dela upp dem i, tror inte heller de skulle må så bra tillsammans med mina agassizii..
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Hejsan LS10!

    Jag ska försöka, att svara på dina frågor, synd bara att inte någon med mycket längre kunskap/erfarenhet än vad jag har, kan ge dig mer exakta svar.

    fråga 1: Jag skulle försöka, att placera om honom.

    fråga 2: Själv skulle jag testa med Laetacara dorsigera i stället för kurvciklid - dorsigeran är en lite tuffare dvärgciklid, som jag personligen tror skulle passa bättre än kurvcikliden tillsammans med agassizii.

    fråga 3: Jag tror, att du kan fortsätta att ha dom tillsammans. Av egen erfarenhet, så är det ganska så svårt att få upp yngel till sin rätta storlek, om man inte placera dom i ett eget yngelkar - där man matar flera ggr/dag.

    Tänk nu på, att det jag skrivit är mina egna erfarenheter, som kanske inte stämmer fullt ut.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    Arbetssätt...