A. hongsloi - könsbestämning, behöver hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnsson_82
    • March 2012
    • 289

    A. hongsloi - könsbestämning, behöver hjälp

    För en vecka sedan var jag hos Kent i Nol och köpte två nya Apistogramma hongsloi honor. Jag hade sedan tidigare en hane men min hona dog för en tid sedan och jag ville nu ersätta henne med två nya honor.

    Enligt försäljaren skulle de två individer jag köpte vara ungdjur men de skulle vara honor. Nu har de gått i mitt kar i en vecka och båda två är lite röda på brösten. Tidigare honor jag har haft har varit helt grå med svart rand för att sedan explodera i gult vid lek. Inga av mina tidigare honor har haft någon röd färg.

    Jag är lite fundersam om det inte är två unga hanar jag har fått med mig hem som nu håller på att färga ut. Min fullvuxna hane spänner upp sig rejält när någon av de nya fiskarna kommer nära. Det förstärker mina misstankar. Jag länkar tre bilder, en på min fullvuxna hane, en på en påstådd hona, och en på hanen och en "hona". Kanske någon kan hjälpa mig att avgöra vad det är för kön?

    http://i.imgur.com/6EwPZsT.jpg" alt="" title="Hosted by imgur.com

    http://i.imgur.com/tQca2hS.jpg" alt="" title="Hosted by imgur.com

    http://i.imgur.com/LzbPlfM.jpg" alt="" title="Hosted by imgur.com
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1028

    #2
    Länkarna fungerar inte..

    Kommentar

    • johnsson_82
      • March 2012
      • 289

      #3
      Ursprungligen postat av stefanr72
      Länkarna fungerar inte..
      Vet inte varför de inte blev klickbara men det ska funka om du kopierar dem.

      Kommentar

      • zvärd
        • May 2010
        • 89

        #4
        bild 1. Hane (mycket snygg!)
        bild 2. Hona
        Bild 3. Hona + Hane (vänster -> höger)

        Zvärd

        Kommentar

        • stefanr72
          • November 2010
          • 1028

          #5
          Instämmer med zvärd

          Kommentar

          • johnsson_82
            • March 2012
            • 289

            #6
            Ok, tack för snabba svar! Har ni sett den röda färgen hos honor tidigare. Jag har haft två tidigare honor och de har inte alls haft den färgen. Men det kanske bara är någon odlingsvariant?

            Kommentar

            • stefanr72
              • November 2010
              • 1028

              #7
              Mina honor har sett likadana ut

              Kommentar

              • Ryskbompa
                • August 2012
                • 930

                #8
                Hanen var ett riktigt prakexemplar iallafall i mina ögon

                Kommentar

                • johnsson_82
                  • March 2012
                  • 289

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ryskbompa
                  Hanen var ett riktigt prakexemplar iallafall i mina ögon
                  Ja han har bara blivit bättre och bättre med tiden. När jag först fick honom var han ganska färglös men har färgat ut ordentligt nu när han har funnit sin plats i karet. Får hoppas att de andra två är honor nu bara så man kan få chans att föra vidare hanens gener.

                  Kommentar

                  • johnsson_82
                    • March 2012
                    • 289

                    #10
                    Hej igen,

                    Ni hade rätt och mina misstankar var felaktiga. Idag hade båda honor (som jag nu är säker på att det är) färgat om till sin gula lekdräkt och börjat vakta varsin grotta i varsin ände av karet.

                    I mitten befinner sig hanen som verkar vara lite förvirrad men äter glatt när jag erbjuder artemia. Frågan är om jag borde flytta hanen till ett annat kar? Honorna verkar inte alltför aggressiva mot honom, de är mer aggressiva mot varandra när den ena eller andra kommer för nära. Så än så länge verkar det inte vara någon fara för honom.

                    Men, det tyckte jag inte sist heller då mina hongslois lekte. Honan var bara framme och puffade på hanen lite då och då, inget jagande. Men så en dag dog han. Jag vet inte om det var på grund av trakasserier från honan eller om det var något annat. Nu vill jag inte göra om samma misstag och förlora den fina hane jag har.

                    Vad tror ni? Ska jag vänta och se hur honorna behandlar honom eller bör jag flytta honom direkt? I nuläget har jag bara ett 30 L kar över (30x30x35 cm). Skulle han må ok om han fick bo ensam i det några veckor, även om det är långt ifrån optimalt? Om inte får jag hitta på något annat...

                    Kommentar

                    • zvärd
                      • May 2010
                      • 89

                      #11
                      jag skulle kollat om det verkligen är rom. Om det är rom skulle jag dela av akvariet så honorna kan lugna ner sig. Hanen skulle jag flytta också. Visst kan han klara sig en tid även om det inte är optimalt.

                      Kommentar

                      • johnsson_82
                        • March 2012
                        • 289

                        #12
                        Ursprungligen postat av zvärd
                        jag skulle kollat om det verkligen är rom. Om det är rom skulle jag dela av akvariet så honorna kan lugna ner sig. Hanen skulle jag flytta också. Visst kan han klara sig en tid även om det inte är optimalt.
                        Hur kollar jag det? Det är omöjligt för mig att se in i kokosnötterna och lyfter jag på dem förstör jag väl allt för dem? Har också varit inne på en delning. Är det ok att ändra om lite rötter och inredning då för annars får jag inte ner en glasskiva?

                        Kommentar

                        • zvärd
                          • May 2010
                          • 89

                          #13
                          synd att du inte ställt dem så att du kan lysa in med ficklampa.
                          om inte du inte tror du kan vicka lite lätt och kolla i grottan så kanske det är bäst att låta bli.
                          jag *tror* inte det är någon fara att flytta lite lätt på inredningen. Men det är ju klart det beror på hur mycket.

                          Kommentar

                          • johnsson_82
                            • March 2012
                            • 289

                            #14
                            Ursprungligen postat av zvärd
                            synd att du inte ställt dem så att du kan lysa in med ficklampa.
                            om inte du inte tror du kan vicka lite lätt och kolla i grottan så kanske det är bäst att låta bli.
                            jag *tror* inte det är någon fara att flytta lite lätt på inredningen. Men det är ju klart det beror på hur mycket.
                            Ja det är lätt att vara efterklok. Efter leken får jag ändra på dem så att man kan få lite insyn. Ok, jag ger det någon dag till och ser hur det utvecklar sig. Får eventuellt bli en delning, eller flytt.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...