HJÄLP min påfågel får stryk av en röd ciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oxen300
    • January 2013
    • 2

    HJÄLP min påfågel får stryk av en röd ciklid

    Hej hej är helt ny på forumet, och blivit biten av akvarisitik myggan:P

    Men som rubriken lyder jag har ett 240liters akvarium med en påfågel 2 röd ciklider 2 jack dempsey och en gibbiceps
    min påfågel ciklid är det nya tillskottet endast 3 dagar gammal och är 6 cm lika så är röd cikliden 6 cm, första dagen han kom in i sitt nya hem var röd cikliden på honom och han skulle självklart försvara sig, men faktum är att han blev ganska så skadad då hela jävla käften på honom slets nästan upp och anal fenan borta osv, och då har jag en fråga ang detta!

    Nu är det så att jag hemskt gärna vill att han skall få överleva och röd cikliden vill jag inte göra mig av med då den är finast(än så länge) och haft längst, har nämligen ett 70 liters akvarium som står på varje dag med vatten och allt förutom fiskar och dekoration den enda dekoration är sanden, och jag undar kan man ha honom där i tills han gödat upp sig och läkt ensam utan några växter, med bara sand?

    MVH Tommy
  • MikBac
    • September 2012
    • 39

    #2
    Stackars påfågel...

    Ja, sätt honom i ditt extra kar, men- då han nu är skadad så använd vatten från ditt 240 L kar så det inte blir för stor chock för honom när han flyttas.
    Påfåglar behöver inte växterna, men kanske du ska bygga en slags grotta så han kan krypa in o gömma sig om han vill.
    Är han inte för skadad så repar han sig rätt snart, - maten du kan bjuda på är fryst oxhjärta - vilket är proteinrikt och gör så att han förhoppningsvis tillfrisknar fortare. Men ge inte för mycket, det skitar ner rätt rejält. Vattenbyten ofta är också att rekommendera.

    Om han tillfrisknar, så låt honom gå där i minst 1-2 månader. Då blir han definitivt starkare och större, o kanske låter rödcikliden honom vara..

    röd ciklider kan vara riktigt aggressiva, - påfåglar är inte det- bara glupska..

    Lycka till!

    Kommentar

    • Berserken
      • December 2005
      • 472

      #3
      Tänk på att när dina fiskar växt upp så blir de väldigt trångbodda

      Kommentar

      • oxen300
        • January 2013
        • 2

        #4
        Ah jo en grotta får jag nog ha, matar oscar med frysta räkor atm och ciklid gold

        Asså folk måste verklig tro att man är dum i hövvet asså, jag vet att 240 liter inte är tillräckligt men nu när han är liten så räcker det, och jag har redan siktat in mig på ett 650 liters kar (kub)

        Tackar

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #5
          Ursprungligen postat av oxen300
          jag har redan siktat in mig på ett 650 liters kar (kub)
          Gillar, ska bli kul att se, måste bli mäktigt. 8,7x8,7x8,7 eller 9x9x8?

          Skulle jag valt så får den röde företräde

          Jag har själv en vägg ledig som passat till dom måtten men man får ju stilla sig lite...
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • MikBac
            • September 2012
            • 39

            #6
            Påfåglar blir stora!
            För att de ska trivas optimalt så är ett långt kar att föredra, minst 150 cm, men gärna större ändå.

            Har man bara ett par så skulle det funka med ett som är mindre, då jag hade mina gamla i ett 100x50x50 - men då var de helt ensamma. De lekte, åt bra, simmade runt - men inga andra fiskar kunde vara där då de inte bara var glupska, utan blir starkt revirbildande på sådan liten yta.

            Nu har jag ett som är 160x50x60 och dessa "ungpåfåglar" trivs väldigt bra.

            Kub är ju snyggt, men med tanke på att en påfågel blir uppemot 40 cm så är det i minsta laget med en bredd på 87 cm.

            Vill man hålla påfåglar, som enligt mig - är en underbart härlig och personlig fisk,,, så är 540 liter det minsta man bör ha. Visst, när de är yngre, upp till ca 1.5 år så fungerar ju ett mindre om man inte har fler än 6 st.. men sen växer de fort.

            Kommentar

            • Ryskbompa
              • August 2012
              • 930

              #7
              Eller så låter du påfågeln få smaka på sin egen medicin? Brukar ju va dom som spöar på andra fiskar :P vem vet han kanske blir en riktig fighter när han växer upp :P

              Skämt åtsido


              MVH Rikard

              Kommentar

              Arbetssätt...