Vildfångade..?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MikBac
    • September 2012
    • 39

    Vildfångade..?

    Har en fråga som gäller "vildfångade" fiskar, främst ciklider.

    Ibland när man är i div djuraffärer som för fisk, så anges det att fiskarna är vildfångade (VF står på skylten efter artens namn).

    Hur kan man då veta med säkerhet att den fisk man då ev. köper är verkligen vildfångad?

    När jag hör ordet vildfångad så betyder det för mig att den är fångad i sin ursprungliga miljö i Syd Amerika (om det nu gäller ciklider från Syd Amerika).

    Finns det någon som helst statistik på fiskar som införs till Sverige och säljs av djurhandlarna? Som även tar med ursprungsland och annan info?

    vore kul att veta från någon som vet...
  • Skägget
    • July 2009
    • 96

    #2
    Bra fråga! Det är något jag som blåögd svensk aldrig någonsin ifrågasatt. Någon som jobbat i zoobutik som kan sprida ljus över det hela?
    200 liter SA
    180 liter sällskap
    54 liter viejita med vänner
    mp eheim 60 54 liter

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Vid import skall man göra en tulldeklaration på det man importerar och var det kommer ifrån - sedan för ju Tullverket statistik över hur mycket som importeras av ett visst tulltaxenummer (akvariefisk har ett) från resp. land.

      Men individuell statistik så att man i en affär kan se att en viss fisk är vildfångad finns inte - sedan är det väl en annan sak att en erfaren akvarist oftast kan se på åtminstone ciklider om de är vildfångade eller inte.
      Men annars får man väl lita på det som affärerna påstår och åtminstone seriösa affärer bluffar inte med detta.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        Sv: Vildfångade..?

        Ja som kjell säger så brukar man kunna se på fisken att den vildfångad. Fenorna är oftast bättre utvecklade tex

        Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ursprungligen postat av hannesc
          Ja som kjell säger så brukar man kunna se på fisken att den vildfångad. Fenorna är oftast bättre utvecklade tex

          Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
          Eller sämre då de inte fått vara ifred från andra fiskar tex pirayor.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            det vet i katten om man generellt kan säga att VF "ser" bättre ut.

            första uppsättningen Spetsnosskalarer var VF, var ganska "skabbiga" när dom kom hit.

            andra uppsättningen var odlade, riktiga praktexemplar.


            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av hannesc
              Ja som kjell säger så brukar man kunna se på fisken att den vildfångad. Fenorna är oftast bättre utvecklade tex

              Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
              Nja, jag håller nog i så fall snarare med ansjo och Ken vad gäller fenorna.

              Det är nog snarare på kroppsformen man ser det - odlade fiskar är ofta lite mer kompakta, medan VF är mer smäckra. Sedan partar vi ju också om Amerikanska ciklider och där är ju ofta de odlade någon form av avelsform och har lite starkare färger.

              Men, men - detta är inga specifika individuella kännetecken utan man ser det ofta inte på individnivå utan på gruppnivå. Dvs man måste urskilja ett "mönster" i en hel grupp. Går det någon enstaka fisk i en affär så är det extremt svårt att avgöra om den är VF eller odlad
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #8
                I butiken får man lita på handlaren, på samma sätt som man får lita på matvaruhandlaren om köttbiten kommer från Sverige eller Argentina. (Om man inte har ett litet DNA-lab med sig) Men det finns liten anledning att ljuga när det gäller akvariefisken (förvirring och missförstånd är något annat). Beroende på ett antal olika faktorer vill vissa kunder ha antingen det ena eller andra, och det måste inte vara någon prisskillnad eller kvalitetsskillnad åt ena eller andra hållet även om det ofta är det.

                Grossisten brukar ha betydligt bättre koll, och intresset i konsumentledet för varifrån fisken verkligen kommer verkar öka, så det är bara att sätta press på handlaren.

                Sedan kan det alltså finnas ledtrådar så man kan ibland göra en kvalificerad gissning om ursprung utan att det står angivet. Vissa parasiter och skador får fiskarna oftast bara i naturen. Odllingsformer är vanligtvis inte vildfångade (men jag har fångat röda svärdbärare i Indien och möjligen elfenbenscichlid i Huddinge). En fjärilscichlid på 4 cm eller mer är odlad eller har åtminstone vistats mer än ett halvår i akvarium. osv.

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Eller sämre då de inte fått vara ifred från andra fiskar tex pirayor.
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Nja, jag håller nog i så fall snarare med ansjo och Ken vad gäller fenorna.

                  Det är nog snarare på kroppsformen man ser det - odlade fiskar är ofta lite mer kompakta, medan VF är mer smäckra. Sedan partar vi ju också om Amerikanska ciklider och där är ju ofta de odlade någon form av avelsform och har lite starkare färger.

                  Men, men - detta är inga specifika individuella kännetecken utan man ser det ofta inte på individnivå utan på gruppnivå. Dvs man måste urskilja ett "mönster" i en hel grupp. Går det någon enstaka fisk i en affär så är det extremt svårt att avgöra om den är VF eller odlad
                  mja hade mest malawi i huvvet när jag skrev det .där är fenorna ofta längre än odlad fisk. bukfenorna framförallt. men visst är det som ni säger med. att det kan vara åt andra hållet med.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av hannesc
                    mja hade mest malawi i huvvet när jag skrev det .där är fenorna ofta längre än odlad fisk. bukfenorna framförallt. men visst är det som ni säger med. att det kan vara åt andra hållet med.
                    Fast när jag var och dök i malawisjön så slog det mig att nästa alla fiskar i sjön hade skadade fenor
                    Det är möjligt att det är som du säger att VF malawiciklider har längre bukfenor - men fan vet. Den skillnaden noreade i alla fall inte jag någon gång under alla år jag importerade malawiciklider.
                    Men strunt samma nu handlade ju detta ändå om amerikanska ciklider.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                      I butiken får man lita på handlaren, på samma sätt som man får lita på matvaruhandlaren om köttbiten kommer från Sverige eller Argentina. (Om man inte har ett litet DNA-lab med sig) Men det finns liten anledning att ljuga när det gäller akvariefisken (förvirring och missförstånd är något annat). Beroende på ett antal olika faktorer vill vissa kunder ha antingen det ena eller andra, och det måste inte vara någon prisskillnad eller kvalitetsskillnad åt ena eller andra hållet även om det ofta är det.

                      Grossisten brukar ha betydligt bättre koll, och intresset i konsumentledet för varifrån fisken verkligen kommer verkar öka, så det är bara att sätta press på handlaren.

                      Sedan kan det alltså finnas ledtrådar så man kan ibland göra en kvalificerad gissning om ursprung utan att det står angivet. Vissa parasiter och skador får fiskarna oftast bara i naturen. Odllingsformer är vanligtvis inte vildfångade (men jag har fångat röda svärdbärare i Indien och möjligen elfenbenscichlid i Huddinge). En fjärilscichlid på 4 cm eller mer är odlad eller har åtminstone vistats mer än ett halvår i akvarium. osv.
                      Instämmer. De enda gångerna jag med säkerhet har setts odlat säljas som vildfångat är några gånger när en affär har köpt tillbaka fisk som en privatperson och då har denne sagt till affären att fiskarna var vildfångade. Det har då handlat om affärer som normalt inte hanterar vildfångad fisk.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Bygert
                        • March 2010
                        • 2169

                        #12
                        Intressant diskussion... Det är ibland liknande frågeställningar på reptilforum men då gäller det hur man kan vara absolut säker på att inte köpa vildfångat. Tänket är lite olika om jag så säger.

                        Man kan dra vissa slutsatser av varianter, antal, storlek, skick, parasiter, pris osv men det kräver då att man känner till just den art man tittar på, det är inte så generellt att man kan säga att vildfångat är i bättre skick eller tvärtom. Fast det är sällan man kan vara helt säker, man får helt enkelt överväga om man väljer att tro på det som påstås, om det verkar rimligt.
                        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                        Kommentar

                        • Ryskbompa
                          • August 2012
                          • 930

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Fast när jag var och dök i malawisjön så slog det mig att nästa alla fiskar i sjön hade skadade fenor
                          Det är möjligt att det är som du säger att VF malawiciklider har längre bukfenor - men fan vet. Den skillnaden noreade i alla fall inte jag någon gång under alla år jag importerade malawiciklider.
                          Men strunt samma nu handlade ju detta ändå om amerikanska ciklider.

                          LYX! Vad slutade en sån resa på?


                          MVH Rikard

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ryskbompa
                            LYX! Vad slutade en sån resa på?


                            MVH Rikard
                            Det är ju inte det man minns
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Ryskbompa
                              • August 2012
                              • 930

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Det är ju inte det man minns
                              Ne precis måste vart ett minne för livet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...