Haremslekande apistogramma, flera hanar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vitter
    • August 2010
    • 219

    Haremslekande apistogramma, flera hanar?

    I samband med att jag flyttar så tänkte jag se till att göra om rejält i akvariet som ska flyttas med - ge bort de fiskar som inte passar in, och satsa på färre arter som funkar ihop. I slutänden kommer det som blir kvar vara mina tre klogrodor (de är heliga, finns inget som kan få mig att göra mig av med dem), tre kuhlii, och tre honor av arten apistogramma hongsloi (deras hane gick bort för ett tag sedan). Karet är på 200 liter, 120 cm långt.

    Sedan var planen att skaffa 1-2 honor till, och 2 hanar att göra dem sällskap. Men tänkte höra om någon har erfarenhet av att ha flera hanar i samma kar av en haremslekande art? Det enda som står i artbeskrivningen om att ha flera hanar är att karet måste vara betydligt större än de mått som anges där(80 cm, 80 liter), och det tycker jag väl att mitt kar uppnår.
    Har märkt att honorna är väldigt bra på att muta in och försvara sina revir, men hur hanar agerar mot varandra har jag ju ingen erfarenhet av.
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1028

    #2
    2 hanar borde funka i det karet.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #3
      Det kan funka med två hannar men 4-5 honor är tyvärr alldeles för många för denna storleken på kar.
      För att det skall fungera optimalt och undvika problem så hade jag om jag varit du satsat på att ha en hanne och 2 honor, kanske tre.
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Skägget
        • July 2009
        • 96

        #4
        Har du redan tre honor så är det nog och en hane är att föredra. Som Pia säger så skulle det kunna funka med två men jag hade inte testat.
        200 liter SA
        180 liter sällskap
        54 liter viejita med vänner
        mp eheim 60 54 liter

        Kommentar

        • vitter
          • August 2010
          • 219

          #5
          Check! Får fundera på hur jag ska göra, om jag ska köra apisto eller hitta på nåt helt annat. Det blir ju lite väl tomt i karet med bara dem...

          Kommentar

          • Skägget
            • July 2009
            • 96

            #6
            Du kan ju fylla ut med andra arter som inte är apistogramma. Tetror eller liknande, själv använder jag endlers som utfyllnad, de producerar även god och näringsrik mat åt cikliderna i form av yngel.
            200 liter SA
            180 liter sällskap
            54 liter viejita med vänner
            mp eheim 60 54 liter

            Kommentar

            • vitter
              • August 2010
              • 219

              #7
              Problemet är att så små fiskar blir dyrt godis åt grodorna. Annars hade det funkat prima.
              Klurar nu på att inte göra det så komplicerat utan köra några färgglada och tacksamma levandefödare, mollys eller nåt i den stilen. Hade några platy innan, och de har sin egen charm helt klart.

              Kommentar

              Arbetssätt...