ska jag ge upp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #16
    Nä, jag tänkte mest på att h*n troligen inte haft akvarium så länge tidigare, och ge sig på diskus direkt. Att sedan vattenparametrarna inte är de bästa för diskus sätter ännu större press på akvaristen, och speciellt om man inte är lite mer erfaren. Känns lite som att köpa en bil och komma på i efterhand att den ska tankas med.
    Som sagt, inget negativt utan bara en liten undran från min sida.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • mrfrost
      • October 2012
      • 186

      #17
      ja för att förlkara detta då,
      jo jag har haft akvarie i runt 8 år men inte dom sista 6 åren,
      jag börja spara o planera för detta akvarium för ce ett år sen, och hade ett okej vatten där så jo jag hade kollat det innan!
      men sen träffa ja en tjej o vi flytta till ett hus som ja hyr o alla andra runt där har komunalt vatten som är samma som ja hade innan jag flytta, men han som äger gården har egen brunn så därför vart det en miss med detta, men då jag redan börjat handla allt så vill ja ändå försöka.
      sen att jag inyte kan allt än som jag kanske borde kunna, det är en helt annan sak, men jag läser allt ja kommer över och som nu frågar när det är något jag undrar över.

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        #18
        Eftersom du säger att du bor i hus har du säkert plats att ha en vattenbytestunna nånstans, där du kan lufta vattnet och låta det stå. Då kan du ha en osmosberedare som fyller den tunnan så har du mjukt och gott vatten för diskusarna där att anvädna varje gång. Tror inte det är så himla mycket jobbigare än vanligt bara att man måste köpa och förstå sig på hur osmosberedaren funkar.
        350L Diskus

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #19
          Ursprungligen postat av mrfrost
          ja för att förlkara detta då,
          jo jag har haft akvarie i runt 8 år men inte dom sista 6 åren,
          jag börja spara o planera för detta akvarium för ce ett år sen, och hade ett okej vatten där så jo jag hade kollat det innan!
          men sen träffa ja en tjej o vi flytta till ett hus som ja hyr o alla andra runt där har komunalt vatten som är samma som ja hade innan jag flytta, men han som äger gården har egen brunn så därför vart det en miss med detta, men då jag redan börjat handla allt så vill ja ändå försöka.
          sen att jag inyte kan allt än som jag kanske borde kunna, det är en helt annan sak, men jag läser allt ja kommer över och som nu frågar när det är något jag undrar över.
          Ja se den kärleken....den kan ställa till med både det ena och det andra, tom. att få fel vattenvärden!
          Som sagt, det var ingen kritik utan bara ren nyfikenhet från min sida! Bara gott att du kollar upp detta nu, innan du köper fisken.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • mrfrost
            • October 2012
            • 186

            #20
            sen två dygn går det nu fyra jätte fina diskus hemma hos mig, dom ser ut att trivas och är framme och tigger mat och följer mig hela tiden. dom äter bra och skiter
            som dom ska. dom kommer gå i några veckor nu så jag ser allt är okej och om detta nu funkar ska jag köpa tre eller fyra till inom några veckor.
            kan bara säga att jag är grymt nöjd med mina fina fiskar.
            och tack för goda råd, det har hjälpt mig att faktiskt våga mig på detta

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #21
              Grattis, lycka till nu.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Perlan
                • July 2012
                • 79

                #22
                jag hade samma problem som dig innan. la på PH7.9 gh och KH runt 20. men jag skaffade en osmos anläggning.
                har du så högt KH värde fungerar inte PH minus medel och ekbarks extrakt o rötter. vattent är rent för buffrat.
                och med det Kh värdet bör du ligga runt 500-600 us i konduktivitet

                när du kör osmos vatten får du PH 7.0 och GH och KH nära noll och kan påverka vattnet precis så som du vill.
                jag kör mitt i en regnvatten tunna med ett ytterfilter med torv. sen tillsätter jag diskussalt.
                när jag byttar vatten håller det nya vattent ph6.0 KH och GH 2-4 beroende på hur jag saltar.

                är du intresserad av osmos anläggning så köp inte i sverige rent löjligt dyrt här.
                köpte i danmark 380liter/dag inkl kranadapter och frakt för strax över 800 kr.
                skicka ett pm om du vill ha adressen till den webshopen.

                en annan fördel med osmos är att vid sjukdoms behandlingar och sånt kan man hoppa över många mediciner och istället gå ner och lägga sig på PH 5 eller strax under och låta fiskarna själv ta hand om det. många mediciner slår även ut filterbakterierna.

                Kommentar

                Arbetssätt...