Behöver hjälp med Scalare yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micael82
    • December 2012
    • 3

    Behöver hjälp med Scalare yngel

    Hejsan!
    Det är så att i mitt 300L akvarium har det blivit tillökning bland mina scalarer.
    Dom är nu ca 50tal yngel som började simma runt igår morse.
    Har läst lite angående matningen och blivigt lite osäker gällande den fårgan och hoppas ni kan hjälpa mig.

    Det är så att jag kläcker egen artemia som jag skall mata med, men jag vet inte när jag skall börja mata dom.
    Dom är frisimmande och simmar jämte sina föräldrar, men vissa av dom har en gul miniatyr påse under deras mage.
    Innebär detta att jag inte behöver mata dom ännu eller skall jag mata på med levande artemia även att dom har den lilla orange/gula säcken under magen.

    Och sen är det alltid lätt att få förmycket nykläckt artemia över, vad kan man göra med dom? skall man kasta eller kanske frysa ?
    Vill ju helst ge mina yngel levande.

    Om någon skulle kunna ge mig en bra förklaring skulle jag bli väldigt tacksam.

    Mvh Micael Johnsson
    Senast redigerad av Micael82; 18 December 2012, 19:42.
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2
    Grattis till dina frisimmande! Miniatyrpåsen är egentligen en gulesäck som de får sin näring från precis i början. Du gör rätt i att kläcka artemia och ge ynglen nykläckt sådan. Har du de i ett 300 liters kan du mata på bra utan att vattenkvaliten försämras nåt märkvärt. Prova och ge de lite och när du ser att de äter av det så kan du börja mata ordentligt. Lycka till!

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • Micael82
      • December 2012
      • 3

      #3
      Tack så jätte mycket för informationen. bara hoppas man lyckas. ungefär hur låg tid brukar det ta efter att dom blivit fri simmande tills dom börja ta form efter scalaren ?

      Kommentar

      • toggaj
        • November 2009
        • 220

        #4
        Ursprungligen postat av Micael82
        Tack så jätte mycket för informationen. bara hoppas man lyckas. ungefär hur låg tid brukar det ta efter att dom blivit fri simmande tills dom börja ta form efter scalaren ?
        Ha två artemiaodlingar igång där du sätter en ny varje dag och så mycket som ynglen äter. Täta vattenbyten då god vattenkvalitet och riklig tillgång på mat gör att ynglen utvecklas snabbt. Redan efter någon vecka börjar Scalarformen synas.

        Kommentar

        • Micael82
          • December 2012
          • 3

          #5
          Ursprungligen postat av toggaj
          Ha två artemiaodlingar igång där du sätter en ny varje dag och så mycket som ynglen äter. Täta vattenbyten då god vattenkvalitet och riklig tillgång på mat gör att ynglen utvecklas snabbt. Redan efter någon vecka börjar Scalarformen synas.

          Tack så mycket för svaret.
          Byter 20% av vattnet varje dag räcker det ?.
          Och sen så kläcker jag artemia varje dag nu.
          Har märkt att antalet yngel har minskat ifrån kanske ca 70 till nu bara 50st typ kvar. är det vanligt att en del stryker med ?, eller gör jag fel ?.
          Det är ett 300L akvarium och där går bara föräldrarna och ynglen, och vad jag sett så äter inte föräldrarna på dom.

          Kommentar

          Arbetssätt...