Bråkigt i min diskusgrupp!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kiiimpa
    • October 2012
    • 104

    Bråkigt i min diskusgrupp!!

    Hej på er!

    Har en grupp på 6 st diskusar, 3 royal blue, 2 melon red och en pigeon blood. Alla är ca 15 cm utom red melon som är ca 12 cm. Mina blåa är ständigt i luven på varandra och min fråga är, kan det ända vara en hona bland dessa 3? Mycket mun mot mun kamp är det förtillfället Ibland spänner dem upp sig för mina red melon men dem jagar bara varandra

    Vilka är dem första tecknen på parbildning?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det låter mer som de kollar vem som är kungen i karet...hur stort är karet?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Kiiimpa
      • October 2012
      • 104

      #3
      400 L... Går ett gäng corydoras på botten och ett par apistogramma hongsloi...
      Ja det ser ut så, men kan honor vara med i den fighten??

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jodå, det kan de. Men det brukar synas ganska snart efter dessa fighter vem och vilka som är högst i rang, och även hur rangordningen går nedåt. Slutar de inte bråka och du tycker det blir för mycket kan det vara en idé att skaffa fler diskus, hur konstigt det än låter.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Kiiimpa
          • October 2012
          • 104

          #5
          Jo jag tänkte kanske det... Hur många ska jag i så fall stoppa ner?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ett par stycken isf, men det förutsätter bra vattenkvalité.
            Jag såg då jag hade diskus, att ju större grupp desto lugnare i karet. Även om det samtidigt kunde vara 4 lekar i karet, var det inget större tjaffs mellan individerna. De puttade bort varandra från sitt lilla revir och sedan fick det vara bra. Iofs var det ett lite större kar än 400 liter, men jag tror nog att det ska funka även för dig. Men låt din grupp få rangorda sig ifred några dagar, så ska du se att det lugnar ner sig.
            Hur länge har du haft dem?
            Var även observant på ifall de hackar på en fisk hela tiden, och att alla äter och skiter som de ska.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Kiiimpa
              • October 2012
              • 104

              #7
              Jag har haft dem i dryga månaden, men upplever att bråket har tilltagit mer och mer. Byter vatten en gång i veckan men det kanske är för lite, dem verkar dock må bra. Den ena red melon är minst och blir jagad av den andra red melon. Dem lite större blåa tjafsar bara med varandra. Pigeon blood diskusen rör ingen, varför vet jag inte. Den rör ingen annan heller.

              Kommentar

              • woodlund
                • December 2011
                • 666

                #8
                Det låter precis som Anders säger att de håller på att mäta sina krafter med varandra för att se vem som är herre på täppan , ett vattenbyte i veckan räcker bra och är det så att de håller på såhär för att de är på väg att para ut sig kan det bli mer hormoner i omlopp om du gör tätare vattenbyten då detta triggar lekbeteendet på Diskusen .
                1900Liter Diskusvatten


                Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                Kommentar

                Arbetssätt...