Man skall ju ha ett stim av dom så 6-7 st är väl rätt Ok
Akvaristiska hälsningar
Kjell Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
Som små går de gärna i grupp, och eftersom de dessutom (i alla fall som små) är mer eller mindre omöjliga att se könsskillnad på, så är det bra att börja med en grupp på ca 6 ungfiskar. Då ökar också schansen att få ett bra och stabilt par som kommer överens, och sköter yngelvården bra. Däremot så blir det lite annorlunda när de växer och parar ut. Jag lyckades med nöd och näppe ha två par i ett 375-liters för ett antal år se´n. De lekte i varsin ände av akvariet, och det verkade som om akvariets längd räckte precis, för att de inte skulle vara i luven på varandra hela tiden. Se´n kan man ju ha tur, och få tag i lugnare individer, men i ett 375-liters skulle jag nog inte ha fler än två vuxna par. Ungfiskar är däremot en annan femma, kolla med butiken om de tar emot de överblivna individerna när du har fått ett eller två par.
"You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound) Min profil Mitt galleri
okej tack för svaren.
Men om det är två scalarer som simmar mot varandra och typ nafsar på varandra är det två hannar som sloss då ?
och kan man ha olika färger på scalarerna som kombineras och att de ändå kan bilda par ?
Simmar de rakt mot varandra, rycker med fenorna, och liksom puttar varandra bakåt, så är det två rivaler, kan vara två hanar, två honor, men förmodligen även en hane och en hona ur två rivaliserande par. Om de däremot simmar upp sida vid sida, spänner ut fenorna (ibland kan ett klickande läte höras) så kan det vara ett par. Ja, du kan kombinera vilka färger som helst, men försök undvika att para ihop två helsvarta, eftersom de bär på en dödlig gen, som gör att om man parar två helsvarta, så blir det få yngel, med hög dödlighet, vad jag har förstått. Den grå, med fyra svarta band (det sista sitter på stjärtfensroten) är vildformen.
"You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound) Min profil Mitt galleri
ja det är precis så de gör de Simmar rakt mot varandra, rycker med fenorna, och liksom puttar varandra bakåt.
Hur kan man veta om det är två hanar eller två honor ?
Svårt att veta säkert, innan de har lekt, eller man åtminstone ser genitalpapillerna. Men hanar brukar vara större än honor, och ha lite längre fenor. Hanar utvecklar ofta en liten pannpuckel, som ibland kan synas på förvånansvärt små individer, som bara är ca 10 cm höga. Det med fenlängden är inte helt 100, särskilt inte på individer som gått för trångt, och/eller i för låga kar, då fenorna kan vara förkrympta.
Senast redigerad av Shepard; 02 December 2012, 21:13.
Hur stora är de? Kan vara svårt att se om det är hanar eller honor. Det kan hända att två honor bildar "par" och lägger ägg, men då blir det såklart inget.
ajdå de va inte bra om de bildar par måste skaffa hannar så fort som möjligt då :S
de är ungefär 10-12 cm mellan övre och undre fenorna eller hur mäter man scalarers storlek ?
Jag har 18 stycken scalarer i ett 375 utan problem 5 aktivt lekande par resten ungfiskar det finns 2 hannar utan honor som slås hela tiden men inget allvarligt. det är inget fel att ha bara 2 par om du vill ha yngel men det bästa är att ha 3 par för yngel, större chans för yngel att leva om det finns fler ägg/yngel tjuvar i akvariet för då skyddar föräldrarna mycket bättre. Själv har jag inga problem med lek eftersom jag har ancistrus i och dom låter scalar nästan alltid vara dom anser inte dom som ett hot, men även mina scalarer äter upp deras egna ägg när det blir mörkt verkar bli någon kortslutning som får dom att tro deras ägg är andras eller något.
Ända nackdelen med att ha många scalarer i ett 375 är att du inte kan skaffa någon annan fisk större en 10cm medans Animaniac's tips ger dig möjlighet att ha flera olika arter som tex 2 par discus 4-5 nyckelhålsciklider och sånt.
Jag tycker dock det blir för mycket med massa olika arter, Jag kör med 4 olika men skulle bara ha 3 varav 2 var botten städare (corydoras, Ancistrus) men en i mitt område skulle spola ner 4 extremt fina fjärilar och det var bara 5 min att gå för att hämta dom.
Men kort sagt hur många scalarer beror på vad för form av akvarie du vill ha som mitt är igentligen ett rent scalar akvarie med 2 städare,
Hur många du kan ha beror på din filtration och vad för andra fiskar som du har gående i akvariet nu, jag skulle nog säga max 8-10 scalarar om du har bara dina guramis och små tetror eller liknande och det bör inte vara några problem alls sålänge alla scalar hanarna inte vägrar att acceptera förlust.
Detta är dock genom min erfarenhet blandat med var jag har lärt mig av min farbror han som fick in mig i hobbyn och lär mig nya saker varje vecka.
Ett tips för dig som är nybörjare (om du nu är det) så prova vad som funkar det kan gå emot för det gör det för mig vill inte prova olika fiskar ihop och hur många bara för jag är en sådan djurvän att jag nästan gråter varje gång en fisk dör tog mig 3 veckor att gå med på att släppa över ett par misbildade guppy yngel till mina scalarer för mat.
Men testa hur många som funkar så många jag har kanske aldrig funkar för dig men du vet aldrig innan du har provat.
Förlåt för ett så långt inlägg men vill hjälpa så mycket jag kan och dela med mig av mina erfarenheter för det hjälper alla i slutändad även mig själv.
På din fråga om hur man mäter scalar så vad jag har fattat så mäter du från nos till sjärtfena start, sen kan du mäta från nos och till sjärtfena slut men då ska man skriva TL med så alla fattar att fenorna är inräknade man brukar aldrig mäta med fenor eftersom det finns slöj former av nästan varje fisk idag.
ajdå de va inte bra om de bildar par måste skaffa hannar så fort som möjligt då :S
de är ungefär 10-12 cm mellan övre och undre fenorna eller hur mäter man scalarers storlek ?
Det finns 2 mätsätt
SL = Standardlängd. Från nos till stjärtfenans bas
Tl = Totallängd. Från nos till stjärtfenans slut. Dock brukar man inte räkna med förlängda stjärtfilament som kan vara väldigt långa hos t.ex. svärdbärare. Utan man brukar räkna till bakre delen av stjärtfenans huvudsakliga avslutning.
För fiskmåtten i Zoopets artbeskrivningar så anges alltid TL-måttet
Det måt som står an
Akvaristiska hälsningar
Kjell Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
Kommentar