Antal diskusar i ett 400L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kiiimpa
    • October 2012
    • 104

    Antal diskusar i ett 400L

    Nu har jag ett angenämnt problem. Följande diskusar bor i karet:
    5st Royal Blue (3st 13-15 cm 2st nästan 10-12 cm)
    1st Pigeon blood (10-12 cm)
    2st Melon Red (8-10 cm)

    Kan jag stoppa ner ytterligare en i 12-15 cm storleken?

    Karet fungerar som ett sällskapsakvarium i vardagsrummet. Jag hade förutom detta tänkt stoppa ner ett gäng corydoras samt någon apistogramma, men kommer detta fungera??
    Målet med diskusgruppen är att bara låta den vara och blir det lek ska denna få fortlöpa i samma kar.
    Ska tilläggas att jag ser partendenser hos två av mina royal blue, de två största.
    Senast redigerad av Kiiimpa; 26 November 2012, 12:41.
  • Karl Holm
    • November 2011
    • 223

    #2
    Generellt säger man 50 L vatten per fullvuxen diskus, och när de är i den storleken bör du hålla dig till den riktlinjen. Så med 8 diskus samt annan småfisk skulle jag inte stoppa i fler.

    Kommentar

    • Perlan
      • July 2012
      • 79

      #3
      vad har du för filter?

      Kommentar

      • Kiiimpa
        • October 2012
        • 104

        #4
        Kör filtermassa i bakgrunden och ett pumphuvud storlek större... vet inte antal liter / timmen. Men burken är ren och ser ut att ha en bra cirkulation.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Ett skäl till att inte ha för många fiskar är ju utrymmet i sig. Men sedan så rymmer ju inte vattenmassan hur mycket fisk som helst rent kemiskt. Tror det är viktigt att inte toppa belastningen på akvariet. Tror att om du ökar belastningen på hud och slemhinnor och ökar infektionskänsligheten hos dina Diskusar då, vilket inte är bra. Diskusar vad jag förstår är stresskänsliga både fysiskt och mentalt. Får de en riktigt bra miljö kan de hålla sig mycket friska. Men detta är ju skrivet av en person som inte ens har Diskus idag, men lusläser det mesta om dessa härliga fiskar just nu.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Kiiimpa
            • October 2012
            • 104

            #6
            Jag har sett tendenser till parbildning hos mina två största Royal Blue och kommer således att låta beståndet vara.

            Kommentar

            • woodlund
              • December 2011
              • 666

              #7
              Bra skrivet som vanlig Blue , Kimpa om du har rätt om lekbeteendet har du en kul tid framför dig
              1900Liter Diskusvatten


              Medlem i NDSS www.diskusforum.se

              Kommentar

              • Kiiimpa
                • October 2012
                • 104

                #8
                Ursprungligen postat av woodlund
                Bra skrivet som vanlig Blue , Kimpa om du har rätt om lekbeteendet har du en kul tid framför dig
                Ja verkligen. Det ska dock tilläggs att mina diskuskunskaper ligger på en väldigt låg nivå. Just nu är det mest fight, samt simma runt och spänna sig som gäller i min burk. Men min mest revirhävdade diskus (måste vara en hane) har fått klart mothugg från en annan fullvuxen. I början hände inget speciellt men nu kan jag se att dem kan stå brevid varandra och hanen liksom vibrerar. Hoppas hoppas att det är ett par, men det kan också vara två hanar som visar vem som är starkast

                Kommentar

                • woodlund
                  • December 2011
                  • 666

                  #9
                  När dom står bredvid varandra och vibrerar/ skakar brukar det vara ett gott tecken , om du vill trista igång dom riktigt kan du göra vattenbyte , du ska dock tänka på att när honan väl lägger ägg brukar hon sedan stanna i växten så du vill inte att hon ska lägga när hon är för liten om du kan undvika det .
                  1900Liter Diskusvatten


                  Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...