Apistogramma viejita och hongsloi ingen bra kombo?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnsson_82
    • March 2012
    • 289

    Apistogramma viejita och hongsloi ingen bra kombo?

    Jag har sedan ca 3 månader tillbaka haft ett par A. viejita i mitt 120 l kar. Allt har fungerat bra, de verkar trivas och har vackra färger. Dock har de aldrig lekt men jag har sett de visa upp lite lekbeteende emellanåt. Förra veckan hittade jag jättefina A. hongsloi. För något år sedan letade jag med ljus och lykta efter dessa utan framgång. När jag nu sprang på dem kunde jag inte motstå dem. Jag köpte med mig ett fint par hem.

    Säljaren trodde att det skulle funka med mitt viejitapar om jag hade gott om gömställen och det tycker jag att jag har. Men det har inte börjat så bra, och det borde jag kanske förstått. Mitt viejitapar har börjat jaga min hongsloihane väldigt mycket. Så fort han visar sig blir han injagad i växtligheten igen. Min viejitahane har också börjat jaga sin hona mycket mer sedan jag släppte ner de nya apistogrammorna.

    Jag antar att det blev en enda röra när det helt plötsligt befann sig inkräktare i viejitahanens revir. Dock trodde jag inte att hela akvariet var hans revir utan endast den del han brukade hålla till vid.

    Så vad gör man? Hela projektet är kanske dömt att misslyckad men jag funderar på att lyfta upp samtliga 4 ciklider i varsin spann. Sedan ändra runt bland mina rötter och några växter så
    tidigare revir förstörs. Om jag sedan släpper tillbaka fiskarna kanske de kan bilda varsitt nytt revir och hålla sig i varsin ände av akvariet.


    Fjbderar också på att vänta några dagar. Mina hongsloi har varit i karet en vecka nu, är det troligt att det aggressiva beteendet avtar med tiden och att de finner sin "plats"?

    Vad tror ni med erfarenhet av Apistogramma?
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Jag hade gjort som du skriver, tagit upp dem i en spann och sen möblerat om karet rejält och kankse adderat lite fler rötter om du har och sen släppt i dem samtidigt och släckt ljuset och låtit dem vara ett dygn utan att tända vare sig belysning eller matning.

    På detta sättet tar man bort den första hannens revir och förhoppningsvis kommer detta till att de kan samsas så väl som två par av apistogramma kan göra i ett 120 liters kar.

    Tänk på att dra i rätt mycket rötter och "bröte" och gärna eklöv i en större mängd då har de lite att gömma sig i, speciellt honorna när hannarna är på dem.

    Kan du inte ta en bild på ditt kar så får vi se hur det ser ut
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Jag går emot Pia lite nu - eftersom jag inte tror, att det kommer att fungera med två arter av apisar i ett 120-literkar.

      Apistogramma vill ha stora revir, så jag tror inte att det kommer att funka hur mycket du än möblerar om i ditt kar. Att flytta dom när du möblerar om, tror jag inte hjälper - eftersom karet återigen är för litet, när dom kommer tillbaka igen för att skapa sig nya revir.
      Sen tror jag, att du kommer att missa massor av deras roliga beteende, med två av samma art - eftersom dom mest kommer att jaga varann.

      Din viejitahane var där först - och har skapat ett/sitt revir med sin hona - så inte släpper han in någon annan hane dit - han är ju redan "kung".
      Svarar bara efter egen erfarenhet, fast mitt kar var ett 220-liters.
      Lycka till med vad du än beslutar dig för.
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • johnsson_82
        • March 2012
        • 289

        #4
        Ok, tack för tipset. Då gör jag nog så som du säger. Men jag ska inte vänta några dagar och se om det lugnar ned sig?

        Länkar 2 bilder, en från sidan och en framifrån. Du får bortse från yngelkaret som syns, det ska snart bort därifrån. "Tyvärr" är karet ett Juwel Lido så det är ju inte så långt. Det finns tre rötter i akvariet (varav en ihålig), 2 kokosnötter och en kruka så det finns en del grottor.

        Jag tänker mig att jag får "möblera" någon from av "vägg i mitten som delar akvariet i två delar och sedan gott om gömställen i respektive ände. Då kanske man har skapat en barriär och förutsättningar för att 2 revir kan bildas. Värt ett försök men man vet ju inte om det lyckas.

        file:///C:/Users/krijoh0712/AppData/Local/Temp/bild.JPG

        file:///C:/Users/krijoh0712/Downloads/bild%282%29.JPG

        Kommentar

        • johnsson_82
          • March 2012
          • 289

          #5
          Ursprungligen postat av gullefjun
          Jag går emot Pia lite nu - eftersom jag inte tror, att det kommer att fungera med två arter av apisar i ett 120-literkar.

          Apistogramma vill ha stora revir, så jag tror inte att det kommer att funka hur mycket du än möblerar om i ditt kar. Att flytta dom när du möblerar om, tror jag inte hjälper - eftersom karet återigen är för litet, när dom kommer tillbaka igen för att skapa sig nya revir.
          Sen tror jag, att du kommer att missa massor av deras roliga beteende, med två av samma art - eftersom dom mest kommer att jaga varann.

          Din viejitahane var där först - och har skapat ett/sitt revir med sin hona - så inte släpper han in någon annan hane dit - han är ju redan "kung".
          Svarar bara efter egen erfarenhet, fast mitt kar var ett 220-liters.
          Lycka till med vad du än beslutar dig för.
          Ok, det får kanske bli så att jag flyttar mina hongsloi trots allt. Man vill ju att fiskarna ska ha det så bra som möjligt. Jag ger den några dagar till och ser vad som händer. Blir det ingen skillnad kanske jag går på din linje.

          Trodde inte att det skulle bli såhär eftersom det är olika arter men de är väl för närbesläktade med varandra för att de ska känna sig hotade.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Ursprungligen postat av johnsson_82
            Ok, det får kanske bli så att jag flyttar mina hongsloi trots allt. Man vill ju att fiskarna ska ha det så bra som möjligt. Jag ger den några dagar till och ser vad som händer. Blir det ingen skillnad kanske jag går på din linje.

            Trodde inte att det skulle bli såhär eftersom det är olika arter men de är väl för närbesläktade med varandra för att de ska känna sig hotade.

            ...bägge arterna är apistogramma, fast olika varianter.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Finns det inte en korsningsrisk också?
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              Arbetssätt...