ägg som flyter omkring Troligen scalar ägg

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nailroth
    • July 2012
    • 108

ägg som flyter omkring Troligen scalar ägg

Hej. jag kollade nyss in mitt 375 kar och såg en himla rolig syn, min electric blue fjärils hane grävde en grop.

Men efter en lite nogrannare tit så fick jag se 2 klasor med ägg flytande omkring som mina scalarer slogs om.

Jag titta på dom och försökte se vilka som kan ha lagt dom och märkte då att 2 av mina scalarer har troligen lekt ifrån den informationen hur dom leker som jag hittat på youtube. då man även kunde se skillnaden på könen vilket jag visste redan.

Hannen http://imageshack.us/a/img560/1118/20121020194024.jpg

Honan http://imageshack.us/a/img6/260/20121020194053.jpg

Sen kan det också vara så att det är ancistrus ägg som jag vet att jag hade men dom kläcktes igår enligt mina beräkningar och hur det ser ut, jag ser 3 ägg där ancistrus äggen satt sen är det precis som om det sitter filtervadd där istället för ägg.

Hanen har även varit ute en massa gånger varje dag. så är lite orolig över att han är en dålig pappa och har inte tagit hand om äggen tillräckligt.

Vad tror ni det är för ägg och även tror ni att ancistrus äggen är dåliga?

Invånarna i karet är, 10 koppar tetror, 4 Corydoras paleatus, 5 ancistrus, 2 vuxna gula en tonåring grå samt 2 bebisar gråa, 4 fjärilar och ett par scalarer dom flesta är små.

Tackar på förhand

MVH Adam
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

Storleksmässigt ser det ut som Ancistrusägg, men de är orange-gula. Du ser inte om de är kläckta, så det bara är skalet kvar?
    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Nailroth
      • July 2012
      • 108

Dom ser kläckta ut men vet inte om scalarerna har kläckt dom eller hur det är.
      Sen är ju min scalar hane väldigt agressiv mot mina andra scalarer och enligt youtube scalar lek information så har han och honan lekt men dom vaktar inget specielt område.

Mina ancistrus ägg kläcktes igår eller torsdags kväll, Jag hitta det vita luddet där äggen var igår när jag skulle kolla om dom hade kläckts men vet inte riktigt vad där är för något.

Kommentar

• ansjo
        • November 2005
        • 29967

Säkert kläckta ägg som ev. har möglat.
        Hur skalarerna leker eller inte är svårt att avgöra via Youtube, utan det ser du om de har lagt rommen.
        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Shepard
          • March 2003
          • 13992

Det där ser större ut än scalareägg/yngel. Se´n brukar inte scalareägg ligga på botten. Det som kan hända, är att ynglen, när de är nykläckta, kan ramla av underlaget, och sitta fast i varandra i små klungor. Då kan gulesäcken se ut som gråvita ägg. Men då brukar man se att de rör sig.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

Kommentar

• Nailroth
            • July 2012
            • 108

Jag har nu sett hur scalar ägg ser ut var och kolla efter jag kolla upp hur fjärilar leker då såg jag hur 2 av mina yngre scalar simma konsigt, simma med huvudet upp och nära min pump sen fick jag se de vita äggen sitta på pumpen och även se vilken som är hane och vilken som är hona, kommer dock aldrig kunna se skillnad på dom efter detta om inte hanen får en puckel som några hanar får
            Köpte 10 scalar som ser exakt likadana ut men trodde inte dom skulle leka på ett till 2 år men hade visst fel. Dom är ca 5cm långa i kroppen så ganska små. extremt små om man sätter dom mot min missbildade spetsnot scalar, 17cm lång.

Det jag menar med att jag hitta på youtube är hur man ser skillnad på könen vid leken att hanarna har en small (vad den nu heter) medans honan har en mycket tjockare.

Kommentar

• ansjo
              • November 2005
              • 29967

Ok, gott att höra!
              /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Nailroth
                • July 2012
                • 108

Sen har jag lite frågor om hur jag ska få yngelrna att leva. Jag kommer inte göra detta varje gång jag får yngel men jag vill kunna säga att jag har fått yngel av alla mina fiskar som jag kan få yngel av någon gång.

Liksom när kan jag ta och flytta scalar och mina fjärils yngel till en yngelkasse så dom inte blir mat, jag kommer mata dom med vanligt flingfoder som jag maler sönder det har funkat med mina platys utan problem. Sen är frågan kommer platy yngel äta dom andra ynglerna?
                Har 33 stycken platy yngel i min yngelkasse i mitt 100 liters dom är ungefär 1 vecka gamla kanske 2 ungefär 1 cm stora. Har dom i yngelkassen eftersom jag har 2 praktbotia i akvariet och dom jagade mina yngel för mycket så jag flytta överdom i yngel kassen men dom ska tillbaka inom en till två veckor när mina botior inte kan äta upp dom.

Kommentar

Arbetssätt...