220liters, 9 zebraciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ann-sofie_76
    • October 2012
    • 6

    220liters, 9 zebraciklider

    Jag vill ha tips på fiskar som funkar med zebraciklider.Dessa är en familjegrupp. Hur många honor bör man ha per hanne?
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    De är parbildande, och hålls bäst i par, det vill säga en hona och en hane. I ett 220-liters med 9 zebraciklider vet jag inte om det funkar så bra att släppa i fler fiskar, om inte de flesta zebrorna är ungdjur då. Men om du byter in en del till en butik kanske ytterligare nå´t par av nå´n robust, inte för stor, ciklid kan funka.
    Senast redigerad av Shepard; 09 October 2012, 08:36.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Ann-sofie_76
      • October 2012
      • 6

      #3
      Jag vet att jag borde gallra lite.. Det är ett par som förökat sig, så resten är avkomma, vilken hane som var först är lätt att se, men vilken hona är lite mer komplicerat att avgöra. Det är ju bara ett par dagar sen de kom, så jag har inte riktigt bestämt hur jag vill göra. Det bästa vore kanske att ge bort alla honor p.g.a inavelsrisken. Min sambo trodde att eldbuksciklid kanske skulle fungera ihop med zebraciklider, vad tror du?. Det är väldigt lugnt just nu bland dem. Ser att största hanenbörjar att bilda revir. De är roliga att se på faktiskt!

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ja, de är intressanta, men tyvärr inte så lätta att bli av med. Ja, det är en idé, byt in alla utom den ursprungliga hanen, och skaffa en ny hona, så får du förmodligen ett par som inte är släkt. Troligtvis är det ursprungliga paret kullsyskon. Eldbuk skulle kunna funka, men vad jag förstår korsar sig eldbuk och zebraciklid rätt lätt. Zebran verkar rent allmänt vara lite lurig, och tycks korsa sig med flera olika arter. Jag tror att en Jack Dempseykull jag hade blev smygbefruktad av en zebrahane, ynglen verkade inte vara rena JD.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        Arbetssätt...