Invånare till 300-liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    Invånare till 300-liters

    Hejsan, är intresserad av Amaerikanska ciklider då jag inte riktigt utforskat denna biotop.

    Det jag undrar är vilka fiskar som skulle kunna passa in..

    Hade gärna haft en mångfald av olika fiskar för att ha mycket rörelse och händelse i akvariet fast samtidigt är jag intresserad av att ha någon större art och särskilt lockande är guldsöm..

    Finns det någon "större" fiskart som passar att ha med t.ex. kakadua eller fjärilsciklider eller någon annan mindre art. Eller är det så att man antingen får har enbart små/mellanstora sorter eller enbart har ett par av en större art?

    Tack för hjälpen!
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Sydamerikanska ciklider som är "stora" och kan funka med dvärgciklider är t.ex Scalare, flaggciklid, nyckelhålsciklid, och arterna i släktet Guianacara kan nog funka också. Bland centralamerikaner skulle nog t.ex Cryptoheros sajica, och Archocentrus multispinosa kunna funka. Guldsömmen är inte att rekommendera med små och/eller timida arter.

    Ett exempel på vad du skulle kunna ha, är ett flaggciklidpar (har ett själv, se min avatar), som håller till lite högre upp, ett par bolivianska fjärilsciklider (tåligare, och lättare att få frisimmande yngel av än den vanliga), och kanske ett par kurvciklider, eller den nära släktingen Laetacara dorsiger. En grupp pansarmalar sitter heller inte fel, tänk på att de vill ha fin sand bara. En hane och hona av "vanlig" Ancistrus kan också vara bra. De är hyfsade på att äta alger, och är lättlekta. Ett tetrastim kan få avsluta det hela. Jag faller själv ibland i fällan att skaffa för många olika arter, vilket kan ge ett rörigt intryck, tycker det ser trevligare ut, om man håller nere antalet arter lite, men har fler av varje istället, och fiskarnas naturliga beteenden kommer nog fram mer då.

    Jag har som sagt flaggciklider själv, och med dem går bl.a ett litet sajicapar, Corydoras panda, Scleromystax barbatus, Ancistrus dolichopterus (L183), och vitfenade rosentetror.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • zoomis
      • September 2010
      • 4

      #3
      Kurvciklider är suveräna! Fredliga, leker ofta o gärna på flata stenar och fina föräldrar. Kanske lite små (ca 6 cm) men trevliga firrar.

      Kommentar

      • woodlund
        • December 2011
        • 666

        #4
        Hmm ja med fjärilsciklider går ju mina favoriter mycket bra dvs Diskus visst krävs det att man sköter vattenbytena ordentligt men i mitt tycke är det helt klart värt det .
        1900Liter Diskusvatten


        Medlem i NDSS www.diskusforum.se

        Kommentar

        • zoomi
          • August 2004
          • 829

          #5
          Skulle blå ciklid kunna bytas ut mot låt säga flaggcikliderna?
          Samt hur fina är de i verkligheten, lika fina som på bilder? (typ denna:

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ursprungligen postat av zoomi
            Skulle blå ciklid kunna bytas ut mot låt säga flaggcikliderna?
            Samt hur fina är de i verkligheten, lika fina som på bilder? (typ denna:
            Tja, som finast är de ju när de leker (vilket de i och för sig gör ofta), men nog är de vackra annars också. Mitt par, som jag nyligen bytte in till en butik, såg ut så här:
            Bifogade filer
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • zoomi
              • August 2004
              • 829

              #7
              Wow de va ju riktigt fina, hur stora va dem? Kanske självklart men skulle du rekommendera dem?

              Skulle man kunna ha en setup som såhär:

              ett par blåciklid
              ett par fjärilsciklider
              ett par kakaduaciklider
              samt kanske 5 st pansarmalar?

              Låter det som en okej blandning? eller blir det för mycket revirhävdande i karet?


              Sen undrar jag, hur hade det fungerat att blanda in gurami (jag vet att det är fel biotop men undrar ändå..)
              Samt såg jag dessa extremt vackra fiskar: Ivanacara adoketa, hade de passat i "mixen"?

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Nja, fjärilsciklider är ganska små, och känsliga. De är kortlivade, och ganska svåra att få fram av yngel av, även om de leker rätt lätt. Och de kan vara lite för kaxiga för sitt eget bästa. Hade för 10-15 år se´n fjärilar ihop med ett rätt litet blåciklidpar, och fjärilshanen var på blåciklidhanen en del, vad jag minns. Tills han fick ett litet sår i sidan. Misstänker att blåciklidhanen tröttnade, och sa ifrån. Testa hellre den bolivianska fjärilen, den blir större, är tåligare, och lättare att få yngel av. Cacatuoides är jag också tveksam till, en så´n hona riskerar nog att bli mat åt en vuxen blåciklid. Pansarmalar kan funka, men gärna fler än 5. Jag brukar köpa minst 10.

                Vad det gäller adoketan, så tycker jag också att den är fin, men den är nog ovanlig och svår att få tag i. Om den passar ihop med blåciklid är jag osäker på, men kanske.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • zoomi
                  • August 2004
                  • 829

                  #9
                  Hm okej okej, men så bolivianska fjärilsciklider hade fungerat?

                  Vilket annat par hade då passat med ett par blåciklider och ett par bolivianska fjärilsciklider?
                  Ellioti, eldbuk, palettciklid kanske? Och vilka andra fiskar kan man också ha isåfall förutom ciklider? t.ex. hur är det med t.ex. mosaikgurami?

                  Kommentar

                  • zoomi
                    • August 2004
                    • 829

                    #10
                    Någon som vet?

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Eldbuk eller palettciklid kan kanske funka med blåciklid i ett såpass stort kar. Mosaikgurami kanske kan funka, men blå/guld/marmorgurami (Trichogaster trichopterus) är något tuffare.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • zoomi
                        • August 2004
                        • 829

                        #12
                        Hmm okej nice, jag får nog testa och se hur det går tack så mycket för hjälpen

                        Kommentar

                        Arbetssätt...