Apistogramma viejita - hur många honor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnsson_82
    • March 2012
    • 289

    Apistogramma viejita - hur många honor?

    Jag har ett Lido akvarium på 120 l med måtten 61x41x58. I karet går idag ett par Ap. viejita, ett par fjärilsciklider och några tetror. Det funkar bra mellan fiskarna idag men min apistogramma hane jagar sin hona ibland. Som jag förstått det är detta normalt. Nu till min fråga, borde jag sätta dit ytterligare en hona, dels för att han ska fördela jagandet på två honor och dels för att öka chansen för lek? Ska jag köpa en hona till känns det som nu eller aldrig med tanke på att de inte växer på träd hos handlaren. Eller bör jag låta bli med tanke på att karet inte är så stort? Hur gör ni som har Ap. viejita, har ni 1+1 eller 1+2 eller ännu fler?
  • zvärd
    • May 2010
    • 89

    #2
    Hej johnsson_82 jag har ett par apistogramma viejta i ett 112 och de lägger ägg varannan vecka ibland snabbare än det. Jag skulle inte ha två ciklidsorter i ett så pass litet akvarium specielt inte om du vill ha rom/yngel. Men som svar på din fråga så hade jag i början två honor fast hanen gillade bara den ena så jag tog bort den andra och då fick jag ett par som gillade varandra så om du vill ha yngel ha bara en hane och två honor och inga fjärilsciklider med och sen om hanen inte gillar den ena hona så ta bort den han inte gillar och ha kvar den han gillar.

    Kommentar

    • johnsson_82
      • March 2012
      • 289

      #3
      Ursprungligen postat av zvärd
      Hej johnsson_82 jag har ett par apistogramma viejta i ett 112 och de lägger ägg varannan vecka ibland snabbare än det. Jag skulle inte ha två ciklidsorter i ett så pass litet akvarium specielt inte om du vill ha rom/yngel. Men som svar på din fråga så hade jag i början två honor fast hanen gillade bara den ena så jag tog bort den andra och då fick jag ett par som gillade varandra så om du vill ha yngel ha bara en hane och två honor och inga fjärilsciklider med och sen om hanen inte gillar den ena hona så ta bort den han inte gillar och ha kvar den han gillar.
      Hej!

      Tack för tipsen! Jag har redan planer på att flytta fjärilscikliderna men måste först hitta en ny boplats till dem. Dock verkar alla ciklider komma överens med varandra arterna emellan. Men jag förstår vad du menar med att sannolikheten för lek sjunker om jag har flera arter. Får kanske tänka om.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Om du skall skaffa en till hona så måste du "göra om" karet. Dvs. flytta om nästan all inredning alldeles innan eller helst samma dag som du skall släppa i den nya honan, detta bara för att förstöra reviren som detta par och då speciellt den befintliga honan redan har byggt upp annars kommer den nya honan inte ha en chans att skaffa sig ett och kommer på så sett att knappt överleva.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • johnsson_82
          • March 2012
          • 289

          #5
          Ursprungligen postat av PiaJo
          Om du skall skaffa en till hona så måste du "göra om" karet. Dvs. flytta om nästan all inredning alldeles innan eller helst samma dag som du skall släppa i den nya honan, detta bara för att förstöra reviren som detta par och då speciellt den befintliga honan redan har byggt upp annars kommer den nya honan inte ha en chans att skaffa sig ett och kommer på så sett att knappt överleva.
          Jag har bara haft mina Apistogramma en och en halv vecka. Tror du att de redan har hunnit etablera revir?

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            #6
            För säkerhets skull hade jag personligen gjort om lite, det kan vara att flytta några rötter eller addera stenar och rötter, ju mer gömställen desto bättre för båda nya och gamla invånare.
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            Arbetssätt...