Köns benemma denna scalaren

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nailroth
    • July 2012
    • 108

    Köns benemma denna scalaren

    Hej. jag skulle vilja ha lite hjälp med att köns benemna denna scalaren.


    När jag köpte den trodde vi att den var en hane tack vare storleken ca 15 cm lång kanske 30-35 cm hög med fenor,
    men den är väldigt lugn mot mina andra scalarer medans 2 av mina slåss och håller på att slå ut min 4 åriga hanne för att ta hans hona. (mitt ända par)
    Han har tagit på sig massa skador genom sina år med att försvara yngel och sånt och han är troligen väldigt svag nu.

    Sen har vi också hur denna scalaren ser ut den är väldigt platt under inte lika spetsig som mina 3 som jag vet är hanar.

    Man kan ju aldrig veta till 100% att det är en hane eller hona förän man ser dom leka men det finns ju vissa tecken i betende och sånt.

    Tack // Adam
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Den verkar ha lite förkrympta fenor (förmodligen har den tidigare gått en längre tid i ett för lågt kar), så längden på dem kan man nog inte gå efter i det här fallet. Men jag skulle gissa att det är en hane, dels på grund av huvudformen (men tror att även vissa stora honor kan se ut så), och att genitalpapillen ser ut att vara tunn och spetsig. Men som sagt, när det gäller scalarer kan man inte vara 100% säker, särskilt inte utifrån en bild.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Även jag gissar på en hane, men det behöver ju inte betyda att den är fertil.

      Kommentar

      • Nailroth
        • July 2012
        • 108

        #4
        Det underliga är hur den ser ut vid den nedre fenan gjorde en paint bild på hur det ungefär ser ut. (A) är hur mina 3 hanar och min farbrors 3 hanar ser ut under. (B) är hur min hona och min farbros honor ser ut plus hur mina 3 yngre scalarer ser ut som vi tror blir honor, en kanske är en hane men vi kan inte riktigt gissa bra just nu eftersom dom 3 är bara kanske 3 månader gamla.



        Så här har alla hanar som jag har sett set ut (version A) men man vet ju inte helt hundra innan man har sett dom leka.

        Hur fenorna ser ut på bilden är min mobils fel, dens fenor ser perfekta ut precis som dom ska se ut. bara dålig kamera och dålig kamera man som fick det att se ut som om den har korta fenor.

        P.S Nu verkar det som om min 1 åriga hane försöker bilda par med den stora scalaren eftersom hanen följer efter denna scalaren och attackerar den mindre hanen väldigt aggresivt medans den lilla hanen försöker få min vuxna garanterade hona men hon kommer inte lämna sin hane förrän han är borta.
        (vilket blir inom ett par dagar ska få ett nytt akvarie och sälja det jag har dom i nu så slår nog ihjäl min 4 åriga hane. Synd att döda han men han äter inte och simmar in i allt och simmar konstigt. Helt blind, mina 2 mindre hanar har attackerat hans ögon)
        Senast redigerad av Nailroth; 31 August 2012, 02:40.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          det är näst intil omöjligt att se skillnad på könen på scalarer innan de har lekt. så sluta du fundera över det o låt karet ha sin gång. det finna massa teorier att man kan kolla på fenor eller ränder eller knöl på huvve osv osv, men det är aldrig 100% säkert det där. kan lika väl vara en hona i de fallen.

          men efter de lekt ett par ggr så brukar man kunna se skillnad på de hanen o honan.

          hur stort kar har du? viktigt med höjd till scalarer

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            tycker med att fenorna ser korta ut. så här ser mina ut.
            Bifogade filer

            Kommentar

            • Nailroth
              • July 2012
              • 108

              #7
              mitt kar är 375 liter 150x50x50 och mina scalarer ser så ut med utan min ena den håller inte sina fenor uppåt dom lutar mer bakåt men den är väldigt liten den stora jag har på bild är ungefär 5 gånger så stor som min lilla.

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                ett tips. börja använd punkter när du skriver. en mening som är drygt 2 rader lång är jäkla jobbig att läsa.

                en andledning till att de håller de bakåt kan vara att de gått i för litet kar innan. ditt var ju helt perfekt.

                sen är mina inte vanliga 45 kronor scalarer heller iof.

                Kommentar

                • Nailroth
                  • July 2012
                  • 108

                  #9
                  Tror det är en hona den stora fick nyss se att den troligen har bildat par med min 1 åriga hane, eller försöker bilda par. Får veta sanningen om några veckor kanske

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    ja låt bara vara så får tiden utvisa..

                    Kommentar

                    Arbetssätt...