Kakadua och rom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danelius
    • February 2012
    • 79

    Kakadua och rom

    Hej!
    Köpte 3 st Kakadua ciklider för några dagar sedan och är bara lite intresserad av praktisk information ifall man får rom eller liknande. Jag lägger upp lite frågor här under.

    * Om en kakaduahona lägger rom, och man ser dennes gömställe/grotta kan man då flytta över dessa rom till ett karantän akvarium? Eller måste ynglen kläckas innan man gör det?
    Alltså när kan man flytta över rom/ynglen? (Jag antar dom blir ganska snabbt uppätna annars)


    PS. Vad är bra foder till ett SA kar? Räkmix? Flingfoder? Hört att mygglarver ska få fart på leken lite också, ligger det något i detta? Annat foder? DS.
    /Danelius


  • Danelius
    • February 2012
    • 79

    #2
    Någon som kan något om detta?
    /Danelius


    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Ursprungligen postat av Danelius
      Hej!
      Köpte 3 st Kakadua ciklider för några dagar sedan och är bara lite intresserad av praktisk information ifall man får rom eller liknande. Jag lägger upp lite frågor här under.

      * Om en kakaduahona lägger rom, och man ser dennes gömställe/grotta kan man då flytta över dessa rom till ett karantän akvarium? Eller måste ynglen kläckas innan man gör det?
      Alltså när kan man flytta över rom/ynglen? (Jag antar dom blir ganska snabbt uppätna annars)


      PS. Vad är bra foder till ett SA kar? Räkmix? Flingfoder? Hört att mygglarver ska få fart på leken lite också, ligger det något i detta? Annat foder? DS.
      Hejsan Danelius!

      Du ska absolut inte flytta någon rom!! Låt du naturen/föräldrarna ha sin gång.
      Sen, om du har unga kakaduor, som inte riktigt har lärt sig det här med ägg och yngelvård, så kan dom käka upp äggen - eftersom dom inte har förstått det här med fortplantering riktigt än...

      Efter kanske ett antal lekar, så lär dom sig till slut - att man käkar inte upp sina avkommor.
      Så, studera hur lek och allting fungerar fiskar emellan - så lär du dig mycket.
      Lycka till med dina kakaduor!

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Finns det andra fiskar i akvariet, och i sådana fall av vilka arter?

        Kommentar

        • Danelius
          • February 2012
          • 79

          #5
          Jadu... Tror det finns en del kaviar ätare iallafall:
          Scalarer 6 st
          Neontetror 30 st
          Praktbotia
          Nyckelhålsciklider
          4 Venzuela pansarmalar
          Ancitrus

          Är det ett stort problem?
          /Danelius


          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            vill du föda upp yngel så får du ha föräldrarna i ett eget kar ensamma ( kanske med en lite fisk som de kan mobba mot) så de får leka där, men har du dom i ditt vanliga kar så låt bara naturen ha sin gång. mina fiska klarar av att få frisimmande med massa andra kaviarätare i karet alla dessa videor är från samma kar.





            Kommentar

            Arbetssätt...