Jack dempsey electric blue

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    Jack dempsey electric blue

    Funderar på om man kan ha ett par sånna i 240 liter?

    Någon som vet mer om dom samt om man kan ha nåt mer i samma kar?

    Vh J
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Jack dempsey electric blue

    Nej :P

    Köp ett 720 till dem.
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      agree med mathias

      Kommentar

      • Falconer
        • November 2005
        • 786

        #4
        Såpass :P
        Man läser ju en del om att deras rykte är lite fel. Visst dom är aggro men inte så hemskt eller att att det är individuellt.

        Någon som vet på vilket sätt dom är tuffa? Mot andra hanar, mot honor eller mot andra arter?

        Så ett ensamt par är helt omöjligt? Jag hade tänkt prova på att odla. :/

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Ursprungligen postat av Falconer
          Såpass :PMan läser ju en del om att deras rykte är lite fel. Visst dom är aggro men inte så hemskt eller att att det är individuellt.Någon som vet på vilket sätt dom är tuffa? Mot andra hanar, mot honor eller mot andra arter?Så ett ensamt par är helt omöjligt? Jag hade tänkt prova på att odla. :/
          Nja, ett helt ensamt par skulle nog kunna fungera en tid, trots att det är lite trångt - men då gäller det att ha ett etablerat ensamt par... Att odla EBJD (electric blue jack dempsey) är svårt om du inte korsar en vanlig JD med en EBJD, och får fram BGJD (blue gene jack dempsey), alltså en vanlig JD som har den blå genen och avlar vidare på EBJD och BGJD.
          Två EBJD får ingen varaktig avkomma, utan du får tänka i mycket längre steg för att odla fram EBJD - vilket var vad du hade tänkt, va?
          Man kan inte tala om generell aggressivitet i form av rykten - alltså att EBJD skulle vara lugnare än vanliga JD. Det beror enbart på vilka förhållanden man håller dom i. Du kan sätta en grupp vanliga JD i ett kar belamrat med annan fisk och snålt med förutsättningar för revirhävdande och lek och få individer som uppträder håglöst och "snällt".
          Skall du para ut en grupp JD i 240 liter, och förutsättningarna är de rätta så kommer mycket aggressiva beteenden att uppstå - därav, kan jag tänka mig, de reaktioner du fått i tidigare inlägg.
          EBJD är möjligtvis något "sävligare" än de alerta vanliga JD, men inte på något sätt mindre bitska när det gäller att mota bort individer av samma kön, eller för den delen motsatt kön om inte ett "samtycke" uppstår - och det finns både dominanta honor, som hanar.
          Föralldel, prova en liten grupp på t.ex. fyra individer EBJD och se om ett par etableras - men räkna med att ta bort de överblivna fiskarna när det bildas ett par.
          Bildas ett par EBJD får du sannolikt inga livsdugliga yngel av detta par ändå. Du måste para ihop en vanlig JD med en EBJD för att få BGJD-yngel, och sedan para ihop dessa med en EBJD för att få ordentliga EBJD-yngel. Kanske inget man gör med ett enda 240-kar i arsenalen - om man vill odla, vill säga.
          Eller så gör du så att du skiter fullständigt i yngel (oavset om de leker eller inte) för EBJD är riktigt snygga och kul att ha.Lycka till nu!Här lite bilder från mitt 960-L med fyra unga EBJD;
          Bifogade filer
          Senast redigerad av Mats Bryzell; 23 August 2012, 23:24.

          Kommentar

          • Parachanna
            • October 2010
            • 77

            #6
            Riktigt snygga fiskar!
            Pilgiftsgrodor

            Kommentar

            • Falconer
              • November 2005
              • 786

              #7
              Tack för ditt svar Mats! Alltid lika roligt att läsa dina inlägg.

              Hmm. Kanske att jag gör ett försök med rätt inredning. Problemet är ju bara innan man fått till ett par. 1 hane EBJD + 1 hona JD vore kanske ok?
              Om man får tag på en mindre EBJD hane + 2/3 mindre JD honor och hoppas dom parar ut. :/

              Jobbigt när man inte har möjlighet för ett större akvarium just nu. Annars hade jag inte tvekat. Samtidigt lite roligt att behöva tänka extra mycket på hur man bygger upp inredningen.
              Ett test blir det ju till en början. Frågan är om det inte är värt att prova för snyggare fiskar går väl inte att hitta.

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                Jack dempsey electric blue

                Ursprungligen postat av Falconer
                Tack för ditt svar Mats! Alltid lika roligt att läsa dina inlägg.

                Hmm. Kanske att jag gör ett försök med rätt inredning. Problemet är ju bara innan man fått till ett par. 1 hane EBJD + 1 hona JD vore kanske ok?
                Om man får tag på en mindre EBJD hane + 2/3 mindre JD honor och hoppas dom parar ut. :/

                Jobbigt när man inte har möjlighet för ett större akvarium just nu. Annars hade jag inte tvekat. Samtidigt lite roligt att behöva tänka extra mycket på hur man bygger upp inredningen.
                Ett test blir det ju till en början. Frågan är om det inte är värt att prova för snyggare fiskar går väl inte att hitta.
                Det finns bättre alternativ till ditt akvarium.

                Ett par riktigt snygga Guldsömmar är ju aldrig fel (du kommer få problem även här om du kör mer än ett par)

                Kör på någon mellanstor centralamerikan eller sydamerikan istället, det kommer ge dig mer när det gäller glädjen att hålla fisken. Nu har du ju ändå möjligheten att välja liksom

                Jag antar att du vet vart de fått namnet ifrån?

                Mats gav dem rätt förutsättningar, det är i kar som hans dessa fiskar hör hemma.

                JD är min absoluta favorit, jag hade plockat hem ett par från Pets på en gång om jag hade platsen...
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Mangber
                  • January 2022
                  • 7

                  #9
                  Tänkte försöka skapa liv i tråden igen. Jag har två st jack dempsey electric blue tillsammans med en pärlciklid fem eldbukar fyra praktbotior och lite små fisk Molly, neontetror i mitt 450liter akvarium. Alla fiskar är väldigt matglada förutom jack dempsyn, dom äter lite men är väldigt kinkiga och ser ut att ha svårt att tugga orderdentligt. Dom äter mest rester som blir över på botten. Jag har provat fyra olika pellets och räkor. Tänkte höra om någon med erfarenhet har varit med om liknande och om det förhoppningsvis ger med sig med tiden.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...