Yngel Boliviansk fjärilsciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frida.L
    • December 2010
    • 164

    Yngel Boliviansk fjärilsciklid

    Hej

    Startar en ny tråd efter "vems ägg?" eftersom de skyldiga nu är identifierade...

    Det är våra bolivianer som har lagt rom och de har precis kommit till larvstadiet. Både honan och hanen är där och vaktar runt gropen.

    Det här är första gången några av våra fiskar lekt och lag rom och det känns jättekul även om tajmingen kanske inte är den bästa nu i semestertider. Jag har ungefär en miljonfrågor och hoppas få svar på en eller flera!

    Mat - vad ska jag ge de små att äta? Hoppas verkligen att de klarar sig och blir till yngel!! Hur ofta behöver de mat? Kan jag helt ge upp planerna på att lämna lgh under semestern?

    Hot - i akvariet finns rödmunstetror, pansarmalar, otocinclus, galaxy rasbora, äppelsnäckor, posthorn och ungefär en miljard malaysiska sandsnäckor. Är det några av dessa som utgör ett hot mot larverna/ynglen?

    Flytt - kan man låta ynglen gå med föräldrarna i akvariet eller bör man flytta dem. När ska i så fall flytten ske?

    Optimist? - hur stor är chansen att larverna utvecklas rill frisimmande yngel och hur stor är chansen att de klarar sig? Ska jg redan nu ställa in mig på att det blir svårt?

    Annat vi bör tänka på?
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Nykläckt artemia brukar vara bra första foder för ciklidyngel, om man inte vill eller orkar kläcka själv, så finns det numera färdigskalad artemia att köpa. Skulle tro att bolivianynglen äter detta. I början behöver de nog mat flera gånger om dagen. Om du matar med den färdigskalade, så lägger det sig väl lite här och var som de kan äta av, på sanden och inredningen.

    Jag har haft frisimmande bolivianyngel några gånger, men de har inte klarat sig i sällskapskaret. Rödmunstetrorna är väl det största hotet mot dem, och de andra bolivianerna, om du har så´na. Galaxydanion kan nog också ta ett och annat yngel, även om de är små.

    Yngel brukar nog växa bättre om de får gå med föräldrarna, och om de får behålla ynglen ett tag, så ökar nog schansen att de själva får lättare att få till yngelvården som vuxna, och man förhindrar också att paret leker för tätt, vilket tar på honan.

    Till frisimmande yngel kan de nog bli, det är efter frisimmandet som det blir lurigt.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • frida.L
      • December 2010
      • 164

      #3
      Tack för att du svarar på alla mina frågor!

      Nu har de flyttat på larverna till en ny grop. Är det normalt att de flyttat runt dem så där? Borde inte några yngel gå förlorade i varje flytt?

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Tja, gör så gott jag kan

        Att de flyttar ynglen ofta beror nog på att de vill förvilla rovdjur, att de ska ha svårare att veta var ynglen är. Om några yngel går förlorade i processen vet jag inte.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • frida.L
          • December 2010
          • 164

          #5
          Oj oj här går det undan! Passade på att ta några dagars semester innan de små blev frisimmande. Har läst på nätet att det ska ta 7-8 dagar så vi blev aningen förvånade när vi kom hem idag (5 dagar sen de blev larver) och fann små yngel i karet!

          Inga artemiaägg har vi hittat dock jbl nobi fluid (eller nåt sånt) som är flytande yngelfoder, tror det är typ mald artemia, som får funka medan vi kan införskaffa och kläcka artemia.

          Provade att droppa i sån där jbl foder nu när vi kom hem och kan väl inte direkt påstå att jag såg någon äta. Men svårt att säga när både foder och yngel är kättesmå Karet är ju väl inkört med växter och rubbet så jag tänker att de väl alltid hittar nåt att äta, rätt eller fel?

          Vågar vi göra vattenbyte? Vill inte riskera att stressa föräldrarna i onödan men om vi nu ska mata en del och det är 1,5 vecka sen senaste vb så tänker jag att karet nog mår bra av lite nytt vatten.

          Andra tips?

          Kommentar

          Arbetssätt...