Vems ägg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frida.L
    • December 2010
    • 164

    Vems ägg?

    Hej

    Såg precis det här i karet http://img690.imageshack.us/img690/3523/96426923.jpg och frågan är nu vilka de skyldiga är? Jag misstänker våra bolivianska fjärilsciklider (därför postar jag frågan i det här forumet). Vad tror ni? Om det nu är bolivianerna behöver vi göra nåt särskilt för att underlätta för de små, vore ju trevligt om några överlevde... Om nu några överlever kommer det att ställa till problem? Har i dagsläget 3 st bolivianer.

    Om det nu inte är bolivianerna vilka skulle det då kunna vara? I karet går bara ett gäng rödmunstetror, en pandapansarmal, en leopardpansarmal, några äppelsnäckor och ett stort gäng posthorn samt några enstaka exemplar av annat som dock skulle ha svårt att fortplanta sig på egen hand

    /Frida
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Hmm, ja, det ser onekligen ut som en romkaka från nå´n ciklid, men då borde paret stå och vakta äggen. Om de har lagt dem, och se´n övergivit dem (vilket jag tror är ovanligt, vaktar de dem inte så brukar de nog äta upp dem själva), så försvinner de nog snart.

    Lite OT, men ni borde skaffa fler "pandor" och "leoparder" eftersom Corydoras trivs bäst i grupp
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • frida.L
      • December 2010
      • 164

      #3
      Var precis framme och kollade igen och vår stora och mellanstora bolivian står i närheten så de kanske vaktar, hoppas det. Men lite svårt att säga eftersom vår stora bolivian har gjort hela ytan vid roten till sitt revir så han är jämt där och jagar bort alla andra.

      Har haft fler pansarmalar men de har tyvärr försvunnit en efter en men nu när vi flyttat så är planen att fylla på med fler!

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ok, om de står vid äggen, och kör bort fiskar som kommer för nära, är det deras ägg. Den ena föräldern brukar stå ovanför äggen och fläkta dem, och de turas om ibland.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • frida.L
          • December 2010
          • 164

          #5
          har suttit och tittat nu och jorå visst jagar en av dom bort alla som kommer i närheten! Den stora däremot simmar mest bara runt och vaktar sin rot så han verkar inte investera så mycket i sina ägg direkt

          Ska vi göra nåt särskilt eller bara låta dem sköta det själv? Spelar ingen större roll iofs om de små klarar sig är bara glad att de lagt ägg. Kul att se att akvariet kommit igång efter flytten och att det funkar bättre i nya lgh och nya staden. Första gången vi fått fiskar att leka det brukar bara vara posthornen och skräpsnäckorna som förökar sig

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Om du ser att det är dessa två som samsas, och inte försöker jaga bort varandra, så är det de som är föräldrarna Den som står mest vid äggen är nog honan, se´n när ynglen börjar simma, så simmar båda föräldrarna runt med dem.

            Har ni nattaktiva fiskar så är det bra att ha en lampa tänd på natten, när ynglen simmar är det bra oavsett. Ja, det är kul med lek
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • frida.L
              • December 2010
              • 164

              #7
              Nu har paret flyttat larverna till en grop, de har flyttat runt dom lite under dagen men verkar nu ha hittat en grop som de är nöjda med.
              Både hanen och honan vaktar gropen och de turades om att äta förut när vi matade.

              Jättekul att de har lekt synd bara att det kom precis när semestern har börjat. Betyder det här att vi inte kan åka bort? Hur mycket tillsyn (matning osv) behöver ynglen sen?
              Kan man låta ynglen vara kvar i karet sen när de vuxit till sig lite (räknar kallt med att iaf några yngel kommer att klara sig!) eller ska man försöka flytta dom och i så fall när?

              Andra tips och råd?

              Kommentar

              • Andersson79
                • August 2012
                • 41

                #8
                Hur har det gått?

                Kommentar

                • frida.L
                  • December 2010
                  • 164

                  #9
                  Gick inget vidare. Alla yngel dog

                  Nu har de dock lekt igen och jag hoppas att det går bättre den här gången. Ynglen ser lite större ut, förra gången drog vi på en snabbsemester när de var i larvstadiet och planerade att vi skulle komma hem några dagar innan de var frisimmande vi blev dock överraskade att se ett gäng yngel i karet när vi kom hem. Den här gången var de i larvstadiet i bara 3 (enligt beskrivningarna ska det vara 7-8) dagar innan de blev frisimmande så kanske hade de förra simmat omkring nån/några dagar och haft svårt att hitta mat? Nu matar vi dock på med nykläckt artemia och de små ynglen äter.

                  Största hotet mot dem annars är väl tetrorna som käkar yngel så fort de får chansen. Så igår fick vi nog (när jag satt och kollade lyckades en tetra få i sig 4 st yngel) och flyttade tetrorna... herregud vilket jobb!!! Vi fick lyfta ut rötter och växterna flög åt alla håll. När vi stoppat ner roten igen och lagt på rampen så såg vi dock en liten ensam tetra som vi missat... Tror dock inte att den vågar ge sig på ynglen nu (mamma och pappa vaktar duktigt!) när den är ensam.
                  Vet dock inte hur vi ska göra framöver, känns inte som en långsiktig plan att ha tetrorna i det andra akvariet, det är lite för litet och jag antar att bolivianerna kommer att fortsätta leka. Ett till akvarium kanske??

                  Är glad över de typ femton-tjugo yngel som fortfarande lever men vågar inte ha allt för stora förhoppningar, verkar vara svårt att få dem att överleva...

                  Kommentar

                  • Andersson79
                    • August 2012
                    • 41

                    #10
                    Tråkigt.. Men kul att dom leker igen. Hoppas det går bättre nu

                    Kommentar

                    Arbetssätt...