Fjärilsciklid- könskillnad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Fjärilsciklid- könskillnad?

    Hur ser man könskillnad på fjärilscikliden? Är det samma på färgvarianten electric blue?
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Hanar är större och mer långsträckta än jämgamla honor, och har större fenor. De svarta, främre fenstrålarna i hanens ryggfena är ofta förlängda, hur mycket varierar. De blå prickarna på sidorna brukar ofta gå mer in i den svarta sidfläcken hos honan. Honor i bra kondition, och särskilt under lektiden, har lila buk. Hur det är med färgerna hos den blå vet jag inte, men kroppsform, storlek, och fenor är samma som för den vanliga.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Fanbyalperna

      • September 2005
      • 752

      #3
      Det är väldigt svårt att könsbestämma dem. I varje fall när de är unga. Jag har fyra st i mitt akvarium som jag har studerat mycket noga vid flera tillfällen och bara blivit mer och mer förvirrad. Nu verkar det som att det blivit ett par iaf, men de övriga två är jag fortfarande inte säker på. Parets beteende gentemot dem har varierat en del, så jag kan inte med säkerhet säga att det är två hanar. Det hade annars varit en slutsats som hade varit lätt att komma till. En väldigt vacker fisk är det iaf.
      Har inte alltid rätt, men fel ibland

      Kommentar

      • Bellie
        • May 2011
        • 17

        #4
        Har själv grubblat på könsbestämmning av fjärilar. Läst massvis med trådar i olika forum och folk får så olika svar. Har studerat mina men blir bara mer förvirrad jag med. Haft ett par i ca 5 månader, var väldigt unga då jag köpte dem.
        Han som plockade dem åt mig verkade tvärsäker på vad han plockade upp, har också fått uppfattningen av att just denna karl kan fisk. Men har som ändå varit så tveksam.
        De flesta säger att hannarna är större, fenstrålar och de blå fläckarna skiljer. Men på en punkt har jag sett olika svar. De flesta säger att honan har röd/lila buk och vilket hanar saknar. Men har sett de som sagt att även hanar kan ha färgad buk.
        Det är tydlig skillnad på mina, den ena är större, 2a fenstrålen är längre, blå prickarna på sidan håller sig bara ute i kanten på den svarta fläcken... Dock så har de färgad buk båda två. Bara det att den ena ser röd ut och den andra ser lite lila ut. Så 2 honor eller ej?

        Sen beter de sig lite som de gör också. Den större kan jaga den mindre som blir blek och håller sig undan. Några dagar senare kan de vara kompisar och båda starka i färgen. Sen kan det vara den mindres tur att jaga den större som tappar färgen och håller sig undan. Så håller de på i perioder..

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Har nog aldrig sett en hane med lila buk, däremot kan honor som inte är i toppkondition nog sakna det lila på buken.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Jag har märkt att en del av den (så kallade) vanliga variantens hannar när de känner sig i toppform kan få typlila buk, med väldigt mörkt huvud och kraftigt gul mage..
            Det säkraste sättet som jag ändå har märkt är genom att kolla på buken, även en hona som är i rent urusel kondition kan man antyda sig till en mycket svagt rosa buk om man anstränger sig..
            Dock så är aldrig buken gul på honorna utan bara halsen..
            Buken hos en hane är alltid vit till knallgul, olika hannar kan se lite olika ut när det gäller buken..
            Jag är väldigt säker på att det typlila jag fått på ett par hannar som jag haft verkar vara något framavlat..
            Men den som säjs vara den normala varianten är ju även den framavlad till starkare färger då den vilda är något mera dämpad..

            Hoppas att ni hängde med nu, säg gärna till annars om det var något ni inte riktigt fattade så ska jag försöka förklara tydligare..

            MVH// Patrik
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            Arbetssätt...