Fjärilsciklidyngel!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Fjärilsciklidyngel!

    Jag har ett fjärilspar som har lekt några gånger, men äggen har alltid försvunnit. Nu de senaste dagarna har jag sett hur paret turas om att vakta över en rot med en liten javaormbunke på, och tänkte att det väl var ägg igen. Så tittade jag lite närmare, det var inte helt lätt att se, men det rörde sig där på roten

    Hanen är något mindre än honan, då jag köpte honom efter honan, vars första hane dog för ett tag se´n. Men det verkar vara en bra stam, då det paret gick i ett 54-liters rätt länge, innan hanen dog. De visade lektendenser, men vet inte om de lekte. Men nu, se´n jag köpte en ny hane, och flyttade dem till 112-literskaret, så har de lekt flera gånger, och har nu lyckats få fram kläckta yngel. Ska bli intressant att se om de klarar sig till frisimmande
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • LS10
    • November 2010
    • 258

    #2
    Vad roligt! Hoppas det blir något av ynglena bara, skulle vara kul att höra om ett fjärilspar som lyckas dra upp sina yngel hela vägen.

    Min fjärilshona har haft frisimmande yngel två gånger, med två olika hanar. Men tyvärr har inte ynglena klarat sig längre än ett par dagar efter de börjat simma, då föräldrarnas vaktinstinkter verkade avta (eller kanske var de bara för trötta?). Hur som helst var det väldigt kul att de kom ens så långt, fjärilar verkar över lag inte vara de bästa föräldrarna.

    Men hoppas du har mer lycka med dina yngel!

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Vet faktiskt inte om de är kvar nu, tyckte inte de verkade vakta nå´t särskilt när jag kollade förut, men man kan ju hoppas. Hur som helst så är det ju kul att de kommer så långt, det är väl ganska ovanligt att de ens lyckas kläcka äggen vad jag förstår
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      Arbetssätt...