Vad är viktigt när man vill ha ungar med ett scalarepar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sandrorita
    • August 2010
    • 218

    Vad är viktigt när man vill ha ungar med ett scalarepar?

    Jag har ett scalarepar som börjat lägga ägg på en sten som de sedan vaktar och "fläktar" med fenorna på. Problemet är att bara efter något dygn så börjar romen bli vit lite här och där tills all rom är helt vit. De tar fortfarande hand om den men är det verkligen normalt att den blir kritvit?

    Tempraturen är 26 och jag har läst att PH-värdet ska ligga mellan 6-7,5 och där har jag dessvärre kanske något högt. PH-värdet pendlar mellan 7,5-8. Vattenbyte gör jag 1 gång i veckan 1/3 del.

    Vad ska man göra för att sänka Ph-värdet och är det några andra värden som är väldigt viktiga för just scalare för att de ska kunna lyckas?

    Bör man tänka på något speciellt då de lägger rom som tex. ska lyset vara på dygnet runt?

    Kan jag fortsätta göra vattenbyte då de lagt rom?

    Sist men inte minst, hur lång tid tar det för romen att bli levande yngel som simmar omkring?

    Ni som kan, ge mig gärna lite info och tips! / MVH Sandra
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Om alla äggen blir vita är den troligtvis obefruktad. Har du tittat på genitalpapillerna ut när de leker? Får båda två ett ganska tjockt, trubbigt rör? I så fall kan det vara två honor, det händer rätt ofta bland större ciklider att två honor lägger ägg tillsammans, och då blir de så klart inte befruktade.

    Hur ser inredningen ut? Du kan försöka sänka pH-värdet den naturliga vägen, så att säga, genom att inreda med mycket rötter.

    Har du nattaktiva fiskar bör du ha en nattlampa tänd, gärna även se´n ynglen blivit frisimmande.

    Små vattenbyten kan du nog göra, om du gör det försiktigt, och inte håller på precis där paret är.

    Lite beroende på temperaturen, så kläcks äggen efter ca tre dagar, och efter ca ytterligare en vecka är ynglen frisimmande.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • sandrorita
      • August 2010
      • 218

      #3
      Spännande, hade ingen aning om att två honor bara kan lägga ägg sådär!
      Jag har lite växter och större stenar så jag ska lägga i lite rötter också så kanske det blir ett bättre värde.

      Tack för informationen!

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Har man två honor och ingen hane så kan det bli så, så ta en titt nästa gång de lägger ägg, hur rören ser ut, och om båda lägger ägg

        Ja, lägg i lite rötter, de kan även göra vattnet lätt tefärgat i början, vilket brukar gillas av fiskar från scalarens hemvist.

        Varsågod
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        Arbetssätt...