Finns det någon här på forumet som har en bild på Laetacara dorsigera - hona?
//Inger
Halloj Inger!
Hmm, dorsigerorna är lite "tricky att sexa", men om man ser några tillsammans så brukar det var hyfsat lätt, om man har lite feeling.
Det beror också på vilken ålder de har, yngre är svårare - och vilket "mood" de befinner sig i.
Honan är oftast lite knubbigare och sedan är det klassikern; fenorna på hanen blir lite spetsigare och mer utdragna. Hanen kan också få en ansats till puckel på skallen/nacken när han blir lite äldre.
Fläcken på ryggfenan är lite kraftigare på honan. När de färgar ut syns detta tydligare.
Halloj Inger!
Hmm, dorsigerorna är lite "tricky att sexa", men om man ser några tillsammans så brukar det var hyfsat lätt, om man har lite feeling.
Det beror också på vilken ålder de har, yngre är svårare - och vilket "mood" de befinner sig i.
Honan är oftast lite knubbigare och sedan är det klassikern; fenorna på hanen blir lite spetsigare och mer utdragna. Hanen kan också få en ansats till puckel på skallen/nacken när han blir lite äldre.
Fläcken på ryggfenan är lite kraftigare på honan. När de färgar ut syns detta tydligare.
Jag satt en lång stund i går kväll och kollade på dom tre dorsigerorna. Vet, att dom är som du säger "tricky att sexa". Att det är en hona å en hanne - tror jag i alla fall, är säkrat. Jag beställde 1+2, men är osäker på den tredje.
Den här lite större hannen verkar komma "in the mood for love" (nu börjar jag att slänga mej med dina uttryck också) så fort han kommer i närheten av honan - och blir så jäkla färgad i en massa olika nyanser - jättevacker och ståtlig!
Den lite mindre, som jag nästan också tror är en hanne - blir också färgglad och spänner sej i närheten av honan. Eller kan det vara så, att honorna också skiftar i en massa färger för att göra sej "stor"? Den här lite mindre, håller mer till för sej själv på ena kortsidan av karet - medans dom andra två tyr sej mer till varann.
Tog nyss några snabbbilder, som inte är så bra. Om bilderna kommer i rätt ordning nu så är det; hona, hanne och den som jag är osäker på.
Bifogade filer
"Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.
Mmm... det är något vaga bilder, men jag tror att du är inne på rätt spår. Den första bilden kan vara på en hona - nu har hon väldigt svaga färger, men hade hon haft ryggfenan utspänd och varit utfärgad skulle man kunna tittat på ryggfenans fläck som är mer utbredd på honorna. Bild två tycks vara på en hane.
Fisken på bild tre är, som du säger, svår att exakt säga vad det är - också här en lite vag bild - men det kan vara en ung hane. Om dom två på bild 1 och 2 verkar vara lite intresserade att "hänga ihop" och "hanen" spänner upp sig, så är det nog en hona och hane. Om den tredje "okända" också uppvisar samma beteende som den på bild 2, alltså "hanen", är det nog sannolikt att det är en något mindre dominant hane.
Men (och detta kommer du att få se senare) båda könen blir verkligen röda och fina!
Här är en liten fin film. Titta på hanens fläck på ryggfenan, den är nästan som ett öga, medans honans fläck är lite "suddigare".
Man ser också tydligt här hur mycket färgerna växlar i intensitet, och det blir svårt att alltid exakt avgöra vilken som är vilken av de två - men man ser det på kroppsformens konturer. Som sagt, en fisk som är "tricky att sexa"!
Här är en liten fin film. Titta på hanens fläck på ryggfenan, den är nästan som ett öga, medans honans fläck är lite "suddigare".
Man ser också tydligt här hur mycket färgerna växlar i intensitet, och det blir svårt att alltid exakt avgöra vilken som är vilken av de två - men man ser det på kroppsformens konturer. Som sagt, en fisk som är "tricky att sexa"!
Du hann före med filmen - tack för den!
Enligt filmen, så är det nog ändå 1+2 jag har. Min hanne, ser exakt ut som den på filmen - med den svarta fläcken på fenan med lite vitt i. Dom andra två har mer som lite "suddigare" fläckar men utan vitt - vad jag kan se nu i alla fall.
//Inger
"Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.
Kommentar