Fjärilsciklid-hona eller hane?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnsson_82
    • March 2012
    • 289

    Fjärilsciklid-hona eller hane?

    Hej, jag vet att detta är en ständig fråga men jag måste ställa den ändå. Jag hade sedan en tid två fjärilsciklider. Det var tydlig könsskillnad mellan dessa; hanen större med längre fenstrålar och honan mindre med lila buk. Inga konstigheter där med andra ord.

    Dessvärre dog min hona för en tid sedan. Hanen verkade bli olycklig och tappade all färg. Jag köpte, det som skulle vara, en ny hona. Min hane fick direkt tillbaka färgen när jag släppte i den nya individen. Dock tycker jag att detta liknar en hane också. Denna är lika stor som min gamla hane och har ingen lila buk.

    Dessutom jagar min gamla hane den nya fisken ganska mycket men ibland simmar dem ihop.

    Nu till min faktiska fråga. Har en fjärilsciklidhona alltid lila buk och är hon alltid mindre än hanen.

    Om så är fallet måste jag ha fått två hanar. Vågar jag då köpa till två honor eller blir det för mycket med två par? Jag har ett juwel lido på 120 l och i karet går även några tetror och malar.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    En välmående fjärilshona i bra kondition ska nog alltid ha i alla fall lite lila på buken. Jag har också ett fjärilspar, min hane dog häromsistens, och jag köpte en ny, som var mindre än honan, men de har redan lekt två gånger. Är de jämngamla, och har vuxit lika bra, så är hanar större än honor, men hanen jag köpte, som är mindre än honan, kan vara yngre än honan, eller inte vuxit lika bra i butiken. Man ser tydligt skillnad på mina två, honan är visserligen större, men hon är även rundare, med mindre fenor, i förhållande till kroppsstorleken, och starkt lila buk.

    Du kan nog ha två hanar och två honor, om du inreder så att de kan skapa varsitt revir, och inte alltid ser varandra. I och för sig har jag själv ett Juwel Lido 120, och vet att bottenytan i det inte är så stor, i och för sig är det ju rätt djupt (brett).
    Senast redigerad av Shepard; 02 June 2012, 13:21.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      #3
      Kan någon vara snäll och titta på denna om det är hone eller hane? Tack

      Fisk 1 (blixt / utan blixt blandat)

      http://i49.tinypic.com/3354kyb.jpg




      Fisk 2




      Tacksam för hjälp. Hoppas inte jag fått 2 av samma då måste jag ju åka tillbaka och byta en, lite bökigt & synd om fisken. :/
      Senast redigerad av Einarsson; 22 June 2012, 14:54.
      350L Diskus

      Kommentar

      • Karl Holm
        • November 2011
        • 223

        #4
        Ser ut som två hannar vad jag kan se, tyvärr. Slänger upp en bild på min hona så får du jämföra och dra din egen slutsats (Ursäkta bildkvalitén och reflektionerna, det är de bästa bilderna jag hann leta upp innan jag springer ut till midsommarfirandet).

        Honan, du ser klart det rödare partier på buken: http://img24.imageshack.us/img24/311...0525153626.jpg

        Hanen och honan tillsammans i respektive ordning: http://img10.imageshack.us/img10/499...0525153650.jpg

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          #5
          Känns också som att det är två hanar. Läste nånstans att den svarta fläcken ska ha blåglitter i sig om det är en hona med inte på hanen, det verkar itne stämma så bra dock.

          Tycker mig dock se en jäkligt svag rosa nyans på buken på fisk 2.. Kanske att den bara inte färgat ut riktigt än?
          Senast redigerad av Einarsson; 22 June 2012, 17:05.
          350L Diskus

          Kommentar

          Arbetssätt...